zaterdag in week 29 door het jaar

Vandaag lezen we bij Paulus: ‘Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.’

Wij, mensen van deze tijd, hebben het soms wat lastig met het taalgebruik van Paulus.
Wat Paulus zeker niet bedoelt is dat we onze puur menselijk natuur moeten verwaarlozen of zelfs verloochenen. We zijn, ook in onze diepste natuurlijke gegevenheid, een schepping van God, punt.
Wat hij, denk ik, wilt zeggen is dat we ons niet mogen laten leiden door een ‘ik’ dat bijna dierlijk leeft naar z’n eigen begeerten. Bedoeling is dat we ons openen voor de Geest, de Adem van God zeg maar, die ons zal doen inzien wat Gods wil inhoudt. De Geest zal ons het verlangen geven, en ons de genade verlenen, ons te richten naar wat God wilt. De Geest zal ons hart in de juiste richting plaatsen: de richting van God. En van Hem mogen we dan ontvangen, namelijk de genade van zijn Zoon; Jezus die verinnigt met ons de weg zal gaan die God met ons wilt gaan.

Dus, lieve mensen, laten we het belang niet vergeten iedere dag te beginnen met ons eenvoudig te openen voor de heilige Geest. Hij zal ons de gave schenken van het gebed, de gave van ons toevertrouwen aan Christus.
Met alle goede gevolgen van dien voor Kerk en samenleving.

kris

Reacties

  1. De Wet van Mozes, de Thora moest dienen om de samenleving wat menselijk en mogelijk te maken. Toch bracht de Thora niet het gewenste resultaat. Een mens wordt niet noodzakelijk meer mens door allerlei regeltjes en wetjes te onderhouden. Jezus bracht iets nieuws: een leven in de Geest, in Zijn Geest, in Zijn spoor. Een leven dat zo gericht is op God en op de medemens dat geen regeltjes meer nodig zijn. Paulus maakt een tegenstelling tussen een leven volgens het vlees en een leven volgens de Geest. Zo heeft Jezus geleefd: vol van, vervuld van de Geest van God. Als ook wij zo leven, is het vlees van geen nut meer. M.a.w. we leven niet meer voor onszelf, we leven uit onszelf weg, helemaal gericht op God en de naaste. Dat is een werk van lange adem. Wij zijn allemaal wat een vijgenboom die geen vruchten draagt. Vruchten van liefde en zelfvergetelheid. Allang zouden wij om moeten zijn gekapt, maar God is geduldig. Jezus is geduldig. Jezus is de hovenier die pleit bij Zijn Vader: laat hem of haar nog wat leven, dan zal ik hem of haar wat bijschaven vanuit onze gemeenschappelijke liefdeband, de H. Geest. Misschien draagt die mens, elke mens, later wel eens vrucht, wordt ook hij of zij een mens die op Mij, Uw Zoon, gelijkt. Toch moeten wij er werk van maken. Het leven blijft niet duren. Je kunt omkomen door het geweld van anderen of door een ongeluk. Hoe verschijnen wij dan voor God? Gelukkig dat Jezus daar is als onze gratis advocaat. Gelukkig dat Moeder Maria ons opwacht met haar milde glimlach.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leven door de Geest. Ik vind het zo moeilijk te begrijpen. Als ik mij laat leiden door de Geest wat doe ik dan? Ik kan mij helemaal openstellen voor de H. Geest en toch kan ik dat niet zonder mijn eigen menselijke wil. Als ik daar zelf niet volledig achter sta kan ik mij niet voorstellen dat ik opeens bezield word door Gods Geest. Ik vind dit zó moeilijk en ik kan het niet vatten. Ik denk dat ik maar het beste mijn leven kan leiden door goed te zijn voor iedereen die op mijn pad komt. Door God te vragen om mij daarbij te helpen en inzicht te geven hoe ik moet handelen. Ik vertrouw erop dat, als ik doe wat goed is in Zijn ogen ., ik het goede pad bewandel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal beseffen we niet dat we gestuwd worden door de H.Geest om dingen te zeggen of te doen,waar we keuzes moeten maken,maar achteraf wordt het soms heel duidelijk.

      (Soms wordt ik gedreven om naar mensen toe te gaan,en dan blijkt dat die mensen dringend hulp nodig hadden,om naar spoed te worden gebracht of om naar de apotheker te gaan of boodschappen te doen,vandaag nog ondervonden en achteraf denk ik ,hoe is het toch mogelijk).

      Verwijderen
  3. over Paulus: ik denk dat Paulus met het gericht zijn op onze 'eigen natuur' vooral op het bevredigen van onze primaire behoeftes doelt. dat kun je dierlijk noemen maar dan ga je voorbij aan het feit dat ook dieren, naast primaire behoeftes ook sociaal zijn en zich kunnen bekommeren om andere dieren, zelfs ook als het een dier van een heel ander soort is. wat Paulus daar tegenover, zet 'de Geest', is ook te begrijpen als ons 'geweten' of ons 'hart', datgene wat je zegt dat er ook een andere, meer diep bevredigende manier is om om te gaan met de wereld. niet alleen door maar bezig zijn met je eigen over-leven, maar echt te Leven in mededogen met het leven van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo kan ik het goed begrijpen Stefan. Ik moet het niet uit elkaar halen maar het integreren in mijn leven. Mijn Godsbeeld zit soms nog teveel gevangen in de beelden die wij vroeger geleerd hebben. Bedankt.

      Verwijderen
  4. Wat elke christen nodig heeft, is wat Jezus ons heeft voorgeleefd: wij moeten gedoopt worden in de Heilige Geest. (Jezus in de Jordaan). Een bewust ont-vangen (niet gevangen houden) van Gods Geest die ons in het doopsel is geschonken. Dan bloeit de doopsel- en vormselgenade krachtig open en draagt rijke vrucht. Paus Franciscus sprak er vele malen over en beleeft het in wat hij doet. Wereldwijd zijn er op dit ogenblik miljoenen christenen die deze genade van de doop in de Heilige Geest hebben ontvangen. Ja, Gods Geest is aan het werk (vandaar dat de 'tegenstander' zo in opstand komt in de wereld). We leven in een hoopvolle tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Zeker niet, zeg Ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal op dezelfde wijze omkomen"
    Het zijn harde woorden, woorden die we moeilijk kunnen verdragen.
    Toch zijn ze essentieel.
    We zijn met velen die aan het omkomen zijn. De verslaafden aan drugs,alkohol,medicatie,internetmisbruik en anderen die ten ondergaan aan zinloosheid.
    Maar we willen dit liever niet zien, we willen ons inbeelden dat we goed zijn.
    We gedragen ons als de farizeer in de tempel.
    Laten we de plaats innemen van de tollenaar en tot inkeer komen.
    We weten dat God ons zal verhoren. Dat Hij geduldig is : Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door ons bestaan van het vlees aan te nemen heeft Jezus ons van de slavernij van het vlees verlost om ons met Hem mee te voeren tot een bestaan in liefde, een bestaan in de Geest, een bestaan tot in eeuwigheid waar geen dood, geen zonde meer is, enkel nog heerlijkheid en liefde. Jezus door uw Menswording en Paasmysterie hebt Gij niet alleen de boeien van de dood verbroken, maar ook de boeien van ons vlees die ons opsloot in onszelf. Zo hebt Gij ons de gave van de Geest geschonken, een geest van lieven en liefde, die niet meer voor zichzelf leeft maar voor de Heer en de naaste. Door die Geest ontvangen wij de kracht tot voortdurende bekering, een voortdurend me afkeren van mezelf om te leven van de Geest, van Jezus’ liefde en daarbij de passende vruchten te dragen. Zo zal Jezus niet vruchteloos bij mij aankomen.
    Dank U Jezus voor het offer die ons heil en verlossing bracht, de genade en gave van de Geest. Mij niet laten meeslepen door uiterlijke omstandigheden, maar zien naar wat Jezus er mij mee wil zeggen en daarnaar leven. Waakzaam blijven, te leven naar de Geest en niet naar mijn eigenliefde die vruchteloos is, die mezelf weer in de boeien sluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leven :naar - in -door- de Geest van Jezus! Waakzaam blijven - zien hoe Hij het deed ! Als Heiland !
    Wat hier voorafgaat ....dankbaar bemediteerd ...zwaar gevonden !!!!Zeker als je niet van de jongsten bent ! 90 !!! Gelukkig dat jullie er ZIJN !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten