zaterdag in week 28 door het jaar

Wanneer je tegen je eigen hart in goed praat wat slecht is, is dat onvergeeflijk. Het kwade goed praten, dat is de zonde van het paradijs, de zonde van Adam en Eva. Dat is de zonde van het paradijs waarin wij leven.

Kennis willen krijgen van goed en kwaad en er zelf over willen beslissen wat goed en kwaad is, er een eigen geweten op na houden, dan ga je niet alleen in tegen God, maar ook tegen het diepst in jezelf waar de heilige Geest zich doet gelden.

Goed praten wat je in het eigen oordeel van het geweten als verkeerd hebt aangevoeld... Dan praat je in tegen je geweten, je houdt er als het ware een tweede geweten op na, een geweten tegen de heilige Geest. Daarmee dood je de wortel van het geloof, want je hebt de heilige Geest nodig, die Geest in je hart, om ja te zeggen tegen Jezus, om ja te zeggen tegen God, om ja te zeggen tegen de wijze waarop God zich openbaart.

Naar woorden van J. Bots, sj

Reacties

  1. Aan Abraham was beloofd dat zijn nageslacht de wereld zou erven. Anders gezegd: dat zij tot zegen zouden zijn voor heel de mensheid van alle tijden. Het joodse volk was dan ook vol van die zending: zij hadden iets om mee te delen aan alle mensen. Paulus zegt nu heel klaar: die zegen lag niet in de Thora, de Wet, ofschoon de Thora regeltjes bevatte om de samenleving wat menselijker te maken en dus mogelijk. Toch bracht niet die Thora de zegen over de wereld, wel het geloven in de eeuwige God, de Schepper en Verlosser. Het was dat geloof dat nu heel klaar werd door het optreden van Jezus van Nazareth, dat licht en zegen bracht over de hele wereld. Wat een geluk is het inderdaad te weten dat wij niet alleen zijn op aarde, geen product van toeval of blinde evolutie, maar gewild en bemind door een persoonlijke God die met ons is begaan. Van dat geloof hangt alles af: of je gelukkig kunt zijn of niet. Wie Jezus verloochent, die heeft ook God niet meer, die zal zonder zegen zijn, ongelukkig omdat hij of zij maar wat sterrenstof is dat opwaait en dan voorgoed vergaat. Je mag je nog wel tegen Jezus verzetten, niet zien dat Hij het is die ons concreet God brengt. Dat kan worden vergeven. Dat zal Jezus zelf vergeven vanop Zijn kruis. Hij sterft voor ons allen. Wat echter niet vergeven wordt, is het ontkennen van de H. Geest, de kracht en de liefde van God. Je kunt nog twijfelen - al is dat niet goed - of Jezus de concrete gestalte is van God, maar God zelf ontkennen, dat sluit alle deuren af voor het heil. Men mag je vervolgen om je geloof, men mag je om rekenschap vragen, je staat niet alleen. Je hebt God aan je zijde, de H. Geest, heel Gods kracht, Zijn licht en Zijn liefde. Nooit sta je tegenover tegenstanders met je mond vol tanden, verlegen. God spreekt in je hart en in je mond: de taal van de liefde. En deze taal is sterker dan de dood. De liefde van God doorstaat alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pater Daniël,
    u schrijft: 'Je kunt nog twijfelen - al is dat niet goed - of Jezus de concrete gestalte is van God,...'
    Ik twijfel. Ja, ik twijfel. Is dat dan slecht? Ben ik dan slecht? Ik kan moeilijk geloven dat Jezus de concrete gestalte van God is. Ik bedoel: Ik twijfel aan zijn aanwezigheid die men altijd predikt, aan zijn hulp waarvan men zegt dat die altijd aanwezig is. En daarvoor heb ik, voor mij althans, mijn redenen. Ik kan me niet geven aan iets waaraan ik twijfel. Is dat slecht?
    Heeft de kerk echt geen andere boodschap aan zij die twijfelen????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniemer, het is flauwtjes een schrijver en de Kerk te proberen "pakken" op 5 woordjes in een lange uiteenzetting. Natuurlijk heb je het recht om te twijfelen, dat is eigen aan elke mens. Zelfs grote heiligen hebben getwijfeld. Zie het als een momentopname in je eigen spirituele zoektocht. Maar wees eerlijk in je zoektocht. Ofwel ga je ervoor ofwel niet. "Wie zoekt, die vindt. Klop en er zal worden opengedaan. Vraag en je zult verkrijgen". En het gaat hier niet om materiële zaken, maar om spirituele. En ze zullen je worden gegeven op het door God bepaalde moment in je zoektocht. Maar bidt tot God en Jezus om die Heilige Geest, die je inzicht en liefde en volharding zal geven. Blijf elke dag het Bijbelcitaat lezen want dat is de beste handleiding in jouw zoektocht. Kris en pater Daniël zijn hierbij ontzettend goede gidsen. Ik bid tot Jezus en God dat Zij jou de genade van de Heilige Geest mogen geven. Open jouw hart voor de Geest, en je mag gerust af en toe de eens twijfelen. Het ga je goed op jouw zoektocht. Omer

      Verwijderen
    2. beste anoniem: de tjechische priester/filosoof Tomas Halik heeft een aantal mooie boeken geschreven waarvan het boek 'Geduld met God, twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven' je misschien van dienst kan zijn. sterkte

      Verwijderen
    3. Inderdaad Stefan, het boek van Tomas Halik " GEDULD MET GOD " is één van de beste boeken die ik ooit heb gelezen . TWIJFELEN IS JUIST GELOVEN , .
      Ik heb dit boek aan verschillende mensen uitgeleend " niet gelovig ????"
      die er heel veel deugd hebben aan beleefd.
      Ik raad het ten sterkste aan..

      Verwijderen
    4. Ik denk ook dat geloven niet kan zonder soms eens te twijfelen. Maar het mag niet blijven. Je moet je proberen over te geven aan God, aan Jezus, ook als het moeilijk is. Ik heb ook dagen dat ik tenminste vragen heb. Wel, dan moet ik die vragen aan God voorleggen. Niet altijd komt er onmiddellijk een antwoord, maar je hebt het aan de Heer afgegeven. Mijn ervaring is dat dan na een drietal dagen weer rust komt over mij. Geloven is nooit een weten, het is eerder een zich toevertrouwen aan Hem die wij God noemen.
      In zijn homilie zei de priester die vandaag de recollectie preekt voor onze zusters, dat belijden niet hetzelfde is als verkondigen. Jezus zegt: 'Wie Mij bij de mensen belijdt, hem zal Ik ook als de Mijne erkennen bij de engelen'. Belijden is - zo zei de predikant - in moeilijke omstandigheden toch vasthouden aan je geloof. En je bent nooit alleen. De H. Geest is bij je. Ik had gehoopt dat hij ook iets zou zeggen over dat tussenliggende vers 'wie zich kant tegen de Mensenzoon, zal het vergeven worden'. Daarover zei hij niets. Ik denk dat wat ik vanmorgen schreef er wel door kan: Wie Jezus vervolgt, Hem niet moet hebben, aan hem heeft Jezus vergiffenis geschonken op het kruis: 'Vader, vergeef hen, ze weten niet wat ze doen'. Uitgebreid is het misschien toch juist wat ik erbij zei vanmorgen: 'Wie Jezus nog niet kan aanvaarden als Degene in wie God zich openbaart, hem zal het vergeven worden'. Mijn tussenzin 'al is dat niet goed' was bedoeld om toch wat voorzichtig te blijven, want vanmorgen was ik toch niet helemaal zeker over mijn uitleg. Je ziet, ik zoek ook nog. Blijf dus rustig ook bij je twijfels, want God is altijd groter. En ik ben daar wel zeker van, Hij houdt van ons, ook op momenten dat wij dat niet kunnen zien.

      Verwijderen
  3. Twijfelen? Nooit aan God of aan Jezus,dat is een onweerlegbaar feit.

    Maar twijfelen aan de goedheid van de mens?vandaag heb ik zo een dag,ik geef het af aan Jezus aan God en vraag vergeving voor die mens en voor mezelf ,de wolken blijven ,maar straks schijnt weer de zon door de wolken en kan ik weer geloven in de goedheid van mensen.Ik blijf vertrouwen ondanks het leed dat ze me aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al die rijke woorden van -ik noem geen namen-scheppen één diepe ruimte !
    Jaren al , leef ik van T.Halik en Meister Eckhart en daar IS God en de Dagelijkse Bijbelcitaten
    klaren ook 'grijze twijfels ' op ! schreef T.Halik niet ; " Il y en a , pour qui , l'expérience du silence et de l'absence de Dieu, sont un point fondamental de leur FOI !"
    Dank aan Kris ,J.Bots, Daniël, anoniem x 2 , Stefaan en Omer
    In zoekend geloof : één !.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten