28 okt - Simon & Judas

Alvorens Jezus zijn apostelen koos trok Hij zich terug om te bidden. Geen vijf minuten, maar een hele nacht lang, zo lezen we.
Wat Jezus ons hier toont is het belang van het ‘kiezen in Gods licht’.

Een mens kan keuzes maken: ofwel vanuit God ofwel vanuit zijn allerindividueelste ikje los van God.
De verleiding om te kiezen vanuit ons ikje los van God is dikwijls groot omdat dat op het eerste zicht doorgaans de meest aangename keuze is. Het is een keuze die gewoonlijk geen al te grote offers vraagt, en dikwijls streelt het ons ego wat - oppervlakkig gezien - een goed gevoel geeft. Zo leven, zo keuzes maken, is mager. Voor een christen mag het iets meer zijn.

Wilt dat nu zeggen dat we ons ‘ik’ volledig buiten spel moeten zetten? Nee, tuurlijk niet. Maar een christen is wel geroepen zijn ‘ik’ af te stemmen op God, zodat hij keuzes maakt vanuit Gods inwoning, vanuit een diepe overgave aan Christus in hem. De Heer wilt immers door ons heen leven, spreken, aanraken, zingen,…
We kunnen Hem, bij wijze van spreken, ook de mond snoeren. We kunnen zo leven dat Hij niet aan bod komt in ons leven. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Hij wilt niet liever dat Hij door ons heen kan leven en leven geven. En dat kan Hij maar wanneer wij ons leven, en onze keuzes, afstemmen op God, in Christus.

Het is daarom goed en nodig dat we, alvorens we een keuze maken, bidden. Niet zomaar één keer. We moeten als het ware onze keuze ‘inbidden’. En dit opdat wat we kiezen zou gekozen worden in Gods licht, binnen Gods wil, in de liefde van Gods Geest.
Dit vraagt overgave, dit vraagt arm-zijn voor de Heer, dit vraagt vooral ook volgehouden gebed. Zoals de Heer veel bad, een hele nacht lang. En God weet hoeveel meer nog.

Laat ons het gebed levend houden, opdat we de juiste keuzes mogen maken in ons leven, zowel die vele honderden kleine keuzes in de loop van de dag, alsook onze grote levenskeuzes.

Foute keuzes kunnen echt vernietigende gevolgen hebben… voor onszelf, én anderen.

kris

Reacties

  1. Dat onze Kerk en ons geloof gebouwd zijn op het fundament van twaalf apostelen, wijst erop dat onze Heer Jezus Christus zeer zorgvuldig te werk is gegaan. En ook dat Hij iemand bijzonders was. Ik zie dat eigenlijk niet bij de andere grote godsdienststichters. Of vergis ik mij in mijn onwetendheid? Wat kwam Jezus eigenlijk doen? De verzen die volgen op wat Bijbelcitaat als evangelie aangeeft, zeggen dat Jezus zieken genas en onreine geesten uitdreef. Wat betekent dat? Dat Hij het Godsrijk brengt, dat Hij probeert weer God de Heer te laten zijn over de mensen en niets of niemand anders. Dus geen afgoden meer, niets boven God. Want dat is de bron geworden van veel miserie. Gisteren las ik een theologisch artikel over genderideologie en christelijk geloof. De auteur verwees op het einde naar wat de H. paus Johannes-Paulus II daarover leerde. Dat de verhouding tussen man en vrouw ontregeld is, komt niet zozeer door wat de feministen en anderen in de schoenen leggen van de overheersing door de man, wat dan in culturele patronen vast werd gelegd. Dat de man overheerst, is volgens Joh.-Pls II juist een gevolg van de erfzonde. Dat treft mij: heel de wereld is ontregeld door de zonde van de mens en de overheersing door de man is daarvan maar één uiting. Volgens de genoemde paus zijn M en V geroepen om in evenwaardigheid en wederzijdse complementariteit mekaar aan te vullen en beeld te zijn van Gods drie-ene wezen. Ook in het evangelie van vandaag - als je het helemaal neemt - zie je dat: al die ongeordendheid die zich uit in ziekte, bezetenheid (dat is bezet zijn door die ongeordendheid van de zonde) komt Jezus genezen. En dat hebben de apostelen ons doorgegeven. Dat moeten ook wij doen, door God de Heer te laten zijn en niets of niemand anders. Dan zal de samenleving - en ook wijzelf - er in de kortste keren heel anders uitzien. Ik denk dat het christendom inderdaad nog moet beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laten 'wij' bidden voor hen die er niet aan denken om in gebed de juiste keuze van levensbelang te maken ,ik denk hier in de eerste plaats aan zwangere meisjes of vrouwen die hun kindje niet wensen op de wereld te zetten,maar ervoor kiezen een mensje geen kans te geven om mens te worden.
    Moge de mensen die wetten stemmen voor abortus,door ons gebed de juiste keuze maken volgens Gods gedacht en wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kris dank je voor je wijze uitspraak :"Laat ons het gebed levend houden, opdat we de juiste keuzes mogen maken in ons leven, zowel die vele honderden kleine keuzes in de loop van de dag, alsook onze grote levenskeuzes.
    Foute keuzes kunnen echt vernietigende gevolgen hebben… voor onszelf, én anderen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het gegeven dat Jezus uitvoerig bad om zijn apostelen uit te kiezen maakt Hem voor mij heel erg 'mens' en geen absolute alwetende Godheid. ik stel me zo voor dat zijn leerlingen in Hem, als mens zoals zijzelf, toch God werkzaam zagen. de spiegel die Hij hen zo voorhield maakte hen bewust van het feit dat ook in hen God werkzaam kon zijn. dat ook zij in staat waren om wonderen te verrichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank. Ja, leven zoals Jezus vanuit gebed en afzondering bij en met God... Wat een geluk, te mogen putten uit die Bron en tot rust komen na de arbeid, al doet Hij het werk in ons, als we Hem làten doen. Het valt mij op te horen, de zonde..het lijden die voortkomt uit ongeordendheid, en dat die zich verspreid rondom ons heen, alles wat wij doen heeft uitwerking op de ander, dus goed om na te denken waar we mee bezig zijn...Dankbaar voor de barometer die ons vrede of onvrede doorheen chaos laat gevoelen en ervaren, maar ook de oproep niet te panikeren..terugkeer is ALTIJD mogelijk! Gezegende dag+


    BeantwoordenVerwijderen
  6. ....een kristen is geroepen om zijn leven af te stemmen op de "inwonende God"!
    door de stilte en zich laten bewonen door de Heer,zullen zijn keuzes niet de zijne zijn ,
    maar wel die van Hem!
    Moge dit de kracht van Zijn Geest zijn in mij !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten