2 okt - Engelbaarders

Vandaag horen we Jezus zeggen: 'Als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.'

Wanneer Jezus hier spreekt over 'kind' moeten we dat dieper begrijpen dan heel jonge en kleine mensen. De kinderen waarover Jezus hier spreekt zijn grote mensen met een kinderhart, mensen die zichzelf klein of gering achten, zij die leven van God zoals kinderen dat doen van hun ouders.

Als volwassene kan men, evangelisch gezien, alleen maar kind zijn als men een volwassen houding heeft ten aanzien van de Vader in de hemel, eenzelfde tedere verhouding als een klein kind ten opzichte van zijn aardse papa. Voor een klein kind geldt: mijn vader, mijn moeder, zorgt voor me en aan hen vertrouw ik me toe. Voor volwassen gelovigen zou moeten gelden: onze Vader in de hemel zorgt voor me, aan Hem vertrouw ik me toe.

Je toevertrouwen aan de Vader betekent geloven dat Hij met u het beste voorheeft, dat Hij je heel persoonlijk bemint en met u een weg wil gaan. Het betekent die liefde zo beminnen dat je nog maar één verlangen hebt: leven in Gods liefde, één worden met die liefde, je door dàt en enkel dàt laten leiden.
Voor een christen betekent het de persoon van Jezus welkom heten, gelovend en wetend dat God Hem gegeven heeft om te groeien in de liefde waarnaar de Geest je doet hunkeren. Het betekent je hele leven, je hele zijn, al wat je bent, schenken aan Jezus, opdat Hij je kan transformeren in Gods liefde. Het is je verlaten op Jezus, diep gelovend dat Hij je brengen zal in zijn eigen ja-woord tot de Vader.
Wie dit begrijpt, gelooft en gaat, zal meer en meer beeld worden van Gods liefde, drager van Gods Vrede, uitdrager van Gods goedheid.

Laten we ons schenken aan Jezus, opdat we die mensen mogen worden die God wil dat we worden.
Ja, laat ons als volwassen mensen kinderen worden die leven van God.

Reacties

  1. Engelen zijn zuivere geesten die voor Gods aanschijn staan en voortdurend Zijn goddelijk wezen aanschouwen en aanbidden. Als ze naar de aarde worden gezonden, worden ze ‘engelen’ genoemd, d.w.z. gezanten van God. Dat kan zijn om een bijzondere boodschap te brengen, dat kan ook zijn om ons te beschermen. Als God Zijn engel zendt, komt Hij eigenlijk zelf. Hoeveel mensen hebben het niet meegemaakt: een bijzonder ingrijpen van God? Een auto die plots stilvalt, en zie, was het niet gebeurd, dan was er een dodelijke botsing geweest. In het leven van Don Bosco was daar ineens een hond die zijn aanvallers verdreef. In Fatima in 1916 verscheen een engel aan drie herderskinderen. Hij zei dat hij de engel van Portugal was en kondigde het verschijnen aan van de H. maagd. Zelf zag hij eruit als een jongen van 16 jaar. Hij leerde die kinderen bidden: ‘Mijn God, ik geloof, ik aanbid U, ik hoop en ik bemin U. Ik vraag U vergiffenis voor hen die niet geloven, U niet aanbidden, niet hopen en U niet beminnen’. Ook een inzicht, een licht, een droom kan een engel zijn langs wie Got tot ons komt. Zelfs een medemens kan voor ons een engel zijn. We moeten ons niet te veel vragen stellen. God is ondoorgrondelijk, Zijn hemel eveneens. In Exodus zond God Zijn engel uit voor het volk om het naar het beloofde land te leiden. En Jezus zegt dat kinderen engelen hebben die voortdurend Gods aanschijn aanschouwen. Jezus zelf is het Kind dat altijd Zijn Vader ziet. Jezus had misschien geen engel nodig, omdat Hijzelf altijd bij Zijn hemelse Vader was. Hij is nooit uit de hemel weggeweest, ook niet toen Hij hier op aarde was, geboren werd als een kind en stierf op het kruis. Altijd was Zijn Vader bij Hem. Bij ons ook, maar wij zijn Jezus niet. Wij hebben de hulp van engelen nodig. Hulp die ook Jezus niet verwierp bij Zijn beproevingen in de woestijn en in Zijn doodsstrijd in de hof van Olijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Don Bosco onderstreepte dikwijls de devotie tot de Bewaarengel.Hij zei tot de jeugd:'Hernieuw steeds in u het geloof en vertrouwen tot de Bewaarengel.Hij is altijd bij u,waar ge u ook bevindt !

    De heilige Francesca Romana zag hem steeds voor zich,met de handen gevouwen op de borst en de ogen ten hemel gericht.Maar bij elk van haar tekortkomingen,zelfs bij de minste,bedekte de engel z'n aangezicht,en zag ze slechts zijn schouders'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn werken met jonge mensen werd me nogal vaak de vraag gesteld : "Een engelbewaarder wie of wat is dat ?" Het viel me niet gemakkelijk aan jonge mensen van nu
    met hun wetenschappelijke manier van denken, iets zinnig daaromtrent te zinnig te zeggen.
    Door wezens die lijken op mensen met vleugels zijn ze niet geboeid
    In de loop der jaren heb ik steeds meer de verwoording gebruikt: "Je engelbewaarder is de positieve energie die rond je hangt. Je kan die volgen of negeren. Aan jou de keuze"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog niet eens zo slecht gezien. God is energie. God is kracht. Iets van die kracht komt naar ons, is rond ons. Men noemde dat vroeger bewaarengelen. Als wij nu zeggen tegen een kind wiens opa overleden is: 'Opa is nu een sterretje aan de hemel', dan is dat ook niet echt waar. Opa is geen sterretje. Toch drukt het veel waarheid uit: opa leeft in het licht van God. Zo is het ook met de naam 'engel': die naam, dat woord drukt een diepe ervaring uit van Gods nabijheid en bescherming.

      Verwijderen
  4. Voor mij : prachtig wat Marie-Roos schrijft : "Je engelbewaarder is de positieve energie rondom je . Je kan die volgen of niet. Kies !"
    De 'intuitie' kan ook een positiviteit -of-liefde zijn !Heel dikwijls ZENDT zij ons !
    dank aan allen !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten