31 mei - Maria Bezoek

Het Magnificat, dat wij vandaag horen (de woorden die Maria sprak tot Elisabeth) wordt, zoals jullie weten, dagelijks in het Getijdengebed gebeden bij de verspers; het avondgebed van de Kerk. Het mooie aan het Magnificat is dat deze lofzang je meeneemt naar het hart van Maria, haar ja-woord, en, als het goed is, ook je eigen ja-woord. Velen kennen deze lofzang vanbuiten, en persoonlijk ken ik nogal wat mensen die doorheen de dag deze zang met regelmaat bidden of zingen.

Het Magnificat zijn woorden die thuishoren bij de ‘armen van geest’, de anawim, de beschikbaren, zij die diep gebogen leven voor de Allerhoogste, zich toevertrouwend aan Hem, biddend dat Hij mag gebeuren, levend in zijn dienst, de tol daarvoor ‘graag’ dragend.

Het Magnificat is zo rijk aan inhoud dat het je hele leven kan stuwen. En je mag op je twee oren slapen: het zal je stuwen in de goede richting. Het zal je maken tot een eenvoudig mens, tot een biddend iemand; aanbiddend in de diepe betekenis van het woord. Het zal je voeren in Gods tegenwoordigheid waaraan je je in alle graagte zal willen toevertrouwen. Het Magnificat bezit de rijkdom je in die grote stroom van mensen te plaatsen die bereid zijn te leven ‘in God’, voor zijn aanschijn, in zijn genade, drinkend van Hem, in pure ontvangenis.

Als je niet met deze lofzang vertrouwd bent stel ik je graag voor te beginnen met deze dagelijks te lezen, te bidden. Na enige tijd ken je de woorden vanbuiten en kan je ze gebruiken waar en wanneer je wilt: op de fiets, wachtend op de tram, lopend over straat, bij het ophangen van de was, het dekken van de tafel, als gebed voor het eten, in de stilte bij een stervende,… De dag geeft zoveel momenten waar we in de mogelijkheid zijn deze lofzang te bidden of te zingen.
Echt een aanrader. Het zal je vrede schenken, alsook de mensen die je zijn toevertrouwd.

In 'Laat ons bidden' geef ik graag de woorden mee van het Magnificat zoals je die in het Getijdengebed vindt. Het bidden in verzen heeft z’n voordelen: Je bidt in een zekere ritmiek, je kan het makkelijker met meerderen bidden, en het helpt je ook te zingen.

Ik wens je veel gebedsvreugde toe bij deze prachtige lofzang.

kris

Reacties

  1. Mijn hart prijst hoog de Heer om God mijn Redder en Verlosser

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Van Vreugde juicht mijn hart om God mijn Redder"!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maria was een 'sterke madam' om het zo te zeggen. Spijtig heeft de volksdevotie er een 'Lief vrouwke' van gemaakt. Deze zoetsappigheid strookt helemaal niet met het beeld dat het evangelie van Maria geeft. Een sterke vrouw is het, tot onder het kruis. Daar staat geen 'lief vrouwke'!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eigen vrouw is voor mijn mijn 'lieve vrouw', en op de beste momenten mijn 'lief vrouwke'. Tegelijk is ze als echtgenoot van mij, en moeder van onze vijf kinderen, een sterke vrouw; iemand die goed weet waarmee ze bezig is en haar best doet in liefde te leven, de alledaagsheid van het leven dragend.
      Natuurlijk vergelijk ik haar niet met 'Onze Lieve Vrouw', maar naar mijn aanvoelen kan je teder en vroom zijn in het benaderen van een sterk persoon.
      Maria was, en is, een sterke vrouw. Met regelmaat hou ik bezinningsnamiddagen over haar met onze bewoners in het woonzorgcentrum. Maar wat een liefde gaat er van onze bewoners uit wanneer we haar toezingen: 'Maria, lief vrouwke, ik kom niet om te bidden, maar om een poos bij u te zijn...'.
      Sterkte en vroomheid... ja, ze kunnen hand in hand gaan.

      Verwijderen
  4. Twee vrouwen

    Twee vrouwen en een nieuw begin,
    hoe glanst de vreugde binnenin
    van roze dageraad.

    Maria heeft een groet gehoord,
    de engel heeft de droom verwoord
    van God komt nooit te laat.

    Nu spoedt zij zich verwonderd blij
    als lentepracht, een lied in mei
    en groet Elisabeth.

    het kind springt vreugdevol in haar,
    begroet Maria wonderbaar
    want God heeft haar gered.

    Het nieuwe leven in hun schoot
    glast als de morgen rozerood
    en brengt de wreld licht.

    Twee vrouwen vol van tederheid
    bezingen wie heeft heeft bevrijd,
    Wie wonderen heeft verricht.

    Adeleyd

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten