woensdag in de 7e paasweek

Vandaag horen we Jezus bidden: ‘Heilige Vader, heilig hen door de waarheid. Uw woord is de waarheid. Ik zend hen naar de wereld, zoals U mij naar de wereld hebt gezonden. Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn.'

Diepe woorden.

Wij worden geheiligd door het woord dat waarheid is. Dat woord is Christus; woord van de Vader dat mens is geworden onder ons. Door Christus’ inwoning in onze ziel worden we geheiligd, door innig verenigd met Hem te groeien in Gods wil.

Hoe? Door in deze wereld te leven, en wel als gezondenen, zoals Jezus dit ook gedaan heeft. Dus niet enkel leven om in leven blijven, maar leven om leven te geven, om liefde te geven, om de goedheid van God te tonen doorheen daad en woord. En dit mét de Heer, die de wereld met ons wil heiligen.

Geliefde mensen,
laat dit vooral geen opdracht zijn waar we tegenop kijken. Integendeel. Laten we ernaar uitkijken Gods liefde te mogen zijn. Ja, laat ons vreugde beleven door het mogen werkzaam zijn in Gods wijngaard. Laat ons blijde christenen zijn; geen kartonnen dozen, maar mensen wiens gelaat en hart straalt van Christus’ opstanding.

kris

Reacties

  1. Reacties
    1. Spijtig dat we van die blijdschap zo weinig zien in onze vieringen in de kerken, zowel voor als achter het altaar. Spijtig dat we van die blijdschap weinig zien wanneer christenen uit de kerk naar buiten komen. Spijtig... er straalt zo weinig van uit. In Afrika bv. is blijdschap in de kerk en buiten de kerk, tijdens de viering en na de viering. Men VIERT dan ook eucharistie, in gebed, zang, dans enz... Ja, maar wij zijn anders van aard, zegt men. Die leugen blijven we onszelf wijsmaken. Wie de levende Heer Jezus, écht ontmoet, loopt over van blijdschap en straalt dat ook uit, of hij europeaan, afrikaan, aziaat of wat dan ook is.

      Verwijderen
    2. Beste anoniem,
      in het woonzorgcentrum waar ik werk hebben wij met regelmaat eucharistievieringen (ook soms Woord- en Communiediensten), en ik kan zeggen dat bij ons die diepere 'blijdschap' wel aanwezig is.
      Ik hoor ook van collega's pastoraal werkers, en van heel wat leken, dat er wel 'vreugde' is tijdens de vieringen.
      Het is maar wat je wilt zien en wat je wilt horen...

      Verwijderen
    3. ik moet je helaas een beetje tegenspreken, kris. het is echt niet omdat ik dat wíl horen dat ik zie dat, in in ieder geval in een deel van de de almaar kleiner wordende katholieke kerk in nederland, steeds meer nadruk komt te liggen op orthodoxie, liturgie en dogmatiek en de vieringen steeds somberder en vreugdelozer over komen. helaas is dat in de kerk waar ik toe behoor, sinds de aanstelling van een nieuwe net geprofeste pastoor, ook het geval. dat doet mij een veel mensen van onze kerkgemeenschap (ooit ontstaan als een gebedsgroep in een leegstaande kerk en opgebloeid tot een grote en zeer betrokken groep mensen) momenteel veel verdriet. en het is niet dat ik dit graag wil zien en horen. het doet me zelfs veel pijn om dit te moeten schrijven. maar we moeten onze ogen en oren niet sluiten voor dat wat we juist liever niet zien.

      Verwijderen
    4. Da's een pijnlijke ervaring Stefan voor de vele mensen die het zo goed bedoelden.
      Maar ik bedoelde vooral te zeggen dat een mens zich ook kan richten naar wat goed is en positief. Er is veel 'vreugde' in de Kerk, en daar kan je je ogen voor sluiten, of voor openen. Ik kies voor het tweede, heel bewust.
      Maar dat neemt niet weg dat er ook veel verdriet is door teveel dogmatisch te spreken, clericaal, de gewone mens wegduwend.
      Met onze huidige paus denk ik dat we veeleer een patorale aanwezigheid moeten hebben onder elkaar, en in de straat.
      Maar daar is veel over te zeggen ;-)

      Verwijderen
  2. Ja ...laat ons een glimlach toveren op 't gelaat van zoveel mensen ,wààr angst en zelfzucht hun leven verwoesten !
    Laten wij ook eerst in de spiegel kijken en ervan overtuigd zijn 'wàt er ook gebeure' wij dragers zijn diep in onze ziel ...van CHRISTUS
    Hij de Bron van échte Vreugde !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op moederdag gingen we terug eindelijk naar de eucharistie. Na meer dan 7 maanden...
    De parochie had besloten om het buiten te vieren. Zo konden er meer dan 15
    mensen meevieren. We hebben niet gedanst. Maar wel gezongen uit volle borst,
    gebeden, gelachen, stil geworden, vol dankbaarheid gevierd,....
    Ik voelde blijdschap, vreugde, liefde in het hart van mezelf en de mensen in de viering.
    En ik ben er zeker van dat we het hebben uitgedragen naar de mensen rondom ons
    gedurende de dagen die erop volgden. Ook al is het misschien wat stijver dan in Afrika, in ons hart dansen geloof, hoop en liefde en dankbaarheid, vreugde en blijdschap samen de polonaise !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allemaal mooi dat 'ons hart danst' enz... Daardoor blijven we echter te gemakkelijk steken in 'Ik en mijn God'. Dat is nooit de bedoeling van Jezus geweest. GA en VERKONDIG, zegt Jezus. Dat is één van die uitspraken van Jezus die we letterlijk moeten nemen. GA (naar buiten, zoals de Paus zegt) en VERKONDIG (het geloof is door het 'horen', zegt Paulus; dus: SPREKEN over je geloof, GETUIGEN van wie Jezus voor je is). Ja, zeg maar eens voor jezelf, niet met geijkte formules: Wie is Jezus voor mij? Ik stelde met enkele jonge mensen die vraag aan een jonge priester en hij antwoordde: Daar moet ik eerst eens over nadenken. Grote ontgoocheling bij ons. GROTE ontgoocheling, dat zelfs een priester niet in staat was een deftig antwoord op die vraag te geven. Wat zouden wij dan in de kerk nog kunnen komen doen???!!! Verder heb ik daar niets over te zeggen en hoef ik daar ook niets meer over te horen. Ik ga wel, samen met andere jongeren naar de evangelische of pinksterkerk. Daar krijg ik tenminste serieuze antwoorden op mijn vragen vanuit persoonlijke getuigenissen.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het niet goed is het geheel af te rekenen op enkele ervaringen. Ik kom in elks geval heel wat mensen tegen die enthousiast geëngageerd in de Kerk leven en bewegen; vanuit de paasgenade aan ons allen geschonken.
      Er lopen kartonnen dozen rond, maar er is ook veel hartelijkheid binnen de Kerk.
      En gelijk heb je: we moeten de straat op. Maar ook hier kan ik getuigen dat ik heel wat mensen ken die naar daad en woord een ware getuigenis zijn van Pasen. Ja hoor.

      Verwijderen

Een reactie posten