donderdag in de 7e paasweek

Jezus bidt: 'Vader, Ik heb hun uw Naam bekendgemaakt en dat zal Ik blijven doen, zodat de liefde waarmee U mij liefhad in hen zal zijn en Ik in hen.'

De zending van Jezus bestond erin de Naam van de Vader bekend te maken. Dat heeft Hij gedaan, dat zal Hij blijven doen zolang de mensheid bestaat. Hij zal dit doen zodat de liefde waarmee de Vader Hem liefheeft ook in ons zou zijn. Door zijn eenheid met de Vader, is Jezus liefde zoals de Vader dat is. Door Christus' tegenwoordigheid in ons maakt Hij het ons mogelijk te delen in die liefde. Groots.

Een ver-van-ons-bed-gebeuren? Nee, dat hoeft het niet te zijn. Deze mystieke beleving van het evangelie is voor elke mens weggelegd, voor ieder van ons; ook voor u.

Als we aan het woord ‘mystiek’ denken, dan denken we al snel aan heiligen, aan begenadigde personen. Het is natuurlijk waar dat deze mensen dikwijls echte mystici waren. Zij waren ver gevorderd op de weg die ze te gaan hadden, ze waren zeer diep gegroeid in het versmelten met Christus’ liefde, met Hemzelf. Dat maakte hen tot mystici. Niet enkel hun voorbeeld, maar dikwijls ook de geschriften die ze nalieten zijn ware schatten voor de Kerk, voor ieder van ons; bronnen die aanzetten tot steeds meer en diepere liefde voor de Heer en Gods wil in ons leven. God zij dank zijn vele van hun geschriften doorheen de geschiedenis bewaard gebleven en steeds weer opnieuw beschikbaar gesteld om ze te raadplegen, te bestuderen, er uit te putten.

Maar weet dat die mystici mensen waren zoals u en ik. Ook zij stonden iedere morgen op en gingen iedere avond slapen, gingen naar de wc, maakten eten, onderhielden hun woonst (als ze die hadden), deden hun arbeid, enz. Ook zij kenden hun gevechten, hun twijfels, hun moeheid,… Maar ze gingen ervoor, ieder in zijn of haar spiritualiteit, hen door God geschonken. Ze gingen ervoor, dikwijls met veel moeite, met vallen en telkens opnieuw weer opstaan. Ja, net zoals u en ik.

Al goed (ja God zij dank!) is het hart van God gekenmerkt door een mateloze goddelijke barmhartigheid. Onlangs las ik nog woorden van Manu Van Hecke (de abt van de trappistengemeenschap in West-Vleteren) die hij uitsprak op een spiritualiteitsdag te Gent enkele jaren terug. Ik wil zijn woorden graag met je delen: "Jezus toont ons de weg naar barmhartigheid. Hij toont wie de Vader is. De Vader is altijd op zoek naar ons. Barmhartigheid heeft alles te maken met de pijn in Gods hart om onze onvolkomenheid. God weet weg met ons kwaad. Hij kan het aan als we 'neen' zeggen. Daarom zeggen we het drie keer voor de communie: 'Lam Gods dat wegdraagt de zonden van de wereld'. God is geen bulldozer. Hij komt als een kwetsbaar lam. Zo gaat God met ons om. Daar ligt de bron van ons leven. Zo is onze God. Amen."

Inderdaad, zo is God, zo gaat Hij met ons om. Zijn we nog niet zo ver gevorderd als de grote mystici? Voor God geen probleem. In Christus klopt Hij aan en wacht tot we ons werpen in zijn barmhartigheid. Kom, laat ons de sprong wagen. Innerlijke vrede staat je te wachten.

kris

Reacties

  1. In de bijbel staat: wees heilig, want ik God ben heilig.

    Er staat immers niet: wees mystieker, want ik God ben mystieker.

    We moeten ons niet zo mysterieus voordoen, zeker niet als wij het niet zijn.



    We moeten ook niet denken dat we beter zijn dan de anderen.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, ook al is onze baard 33 cm lang, dan is dat nog geen bewijs.

      Verwijderen
  2. Onze opdracht is niet mystieker te zijn, wel gelovige die de weg naar de Heer
    dag na dag probeert te bewandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dag na dag met véél vallen maar weer opstaan !
    De deur van ons hart openen voor Zijn Geest !
    In 't alledaagse van de "geschonken dag "wéten dat we oneindig geliefd zijn!
    Daar hoort ook lijden bij !(soms gegeseld door kwetsende woorden ...of dat wijzelf ook mensen kwetsen )
    Wij zijn nog niet aan een kruis genageld !
    Laten we voor elkaar bidden om zonder angst en ikzucht te leven !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kris, jij zegt zo dikwijls iets over 'versmelten' met dat mag juist NIET gebeuren; we blijven altijd ook afgescheiden van anderen, van God, en dat is ook een kenmerk van echte liefde: ieder blijft zichzelf en kan van daaruit naar de ander gaan. Bij versmelting houdt dat op. Ik leerde dat destijds al bij professor Antoon Vergote en dat is me altijd bij gebleven. In God zijn ook de Drie Personen niet versmolten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, het is een Leviniaanse gedachte. De (A)ander blijft in zekere zin altijd een vreemde. Daar is iets voor te zeggen.
      Wat ik bedoel is niet zozeer een versmelting met Christus als persoon (Hij zal inderdaad altijd in wezen 'de vreemde' blijven), maar wel een éénwording met zijn liefde.
      Eén worden met zijn liefde, in de realiteit dat Hij inderdaad een vreemde zal blijven, hoeft niet perse tegengesteld te zijn... denk ik dan.
      Maar ik vermoed dat Jezus ons zo nabij is, dat Hij ons wilt opnemen in zijn liefde tot de Vader (en tot de mensheid), zonder deelgenoot te worden aan zijn persoon.
      Zo dacht ik...

      Verwijderen
    2. Ik ben blij met de vraagstelling over die versmelting en over het antwoord. Ik begreep dat ook niet en ik dacht dat het aan mij zou liggen. Door het antwoord is het mij duidelijker geworden. Dank je wel

      Verwijderen
    3. De eucharistie drukt dit goed uit: "Gij deelt ons menszijn en neemt ons op in Uw goddelijk leven".

      Verwijderen
  5. Van de beroemde Duitse theoloog Karl Rahner, die zich bekommerde om het in verval raken van het christendom als instituut, komt de bekende uitspraak: “De christen van de toekomst zal een mysticus zijn, of hij zal niet zijn”.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. juist daarom moeten wij ons verstand gebruiken.
      Hij is nog niet heilig verklaard.
      Alles hangt er van af wat je verstaat onder mystiek.

      Verwijderen

Een reactie posten