woensdag in de 5e paasweek

Jezus zegt ons vandaag: 'Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder Mij kun je niets doen.' 

Als wij in de Heer blijven, en Hij in ons, zullen we dus vele vruchten dragen.
Het zullen niet onze vruchten zijn, maar de vruchten van de Heer. Door ons heen zal Hij zijn vruchten voortbrengen.

Wilt dit zeggen dat we onze persoon in Hem moeten verliezen, dat we onze persoonlijkheid helemaal moeten prijsgeven? Vraag is waar onze persoonlijkheid te vinden is. Het evangelie leert ons dat onze ware identiteit te vinden is in Christus. Met andere woorden, wie in Christus leeft zal zijn ware identiteit vinden. Ons ware ik, waarvan God gezegd heeft dat Hij het geschapen heeft naar zijn beeld en gelijkenis, zal meer en meer tot bloei komen in de Heer. Ons valse ik, dat leeft voor zichzelf, zal afsterven in Christus om met Hem te verrijzen tot ons ware ik.

Dàt ik, dat leeft in eenheid met de Heer, zal vrucht dragen, véél vruchten; vruchten van de Heer.

kris

Reacties

  1. De band tussen Jezus en ons is uiteindelijk de H. Geest, zegt de H. Cyrillus ons vandaag in het getijdengebed. Een mooi gebed bij de drie kruisjes bij het evangelie is dit: 'Jezus, leer mij denken zoals jij, Jezus leer mij spreken zoals jij, Jezus leer mij beminnen zoal jij'. Sint-Jan zegt: 'Hieraan weten wij dat wij in Hem blijven en Hij in ons: dat Hij ons van Zijn Geest heeft gegeven' (1 Joh. 4, 13).
    Over dat bijwerken en snoeien van de rank: waar gebeurt dit? Ik denk bij onze reflectie na het gebed: 'Waar was ik bij Hem en waar niet?' Ook een opmerking van een huisgenoot of van een collega of vriend kan ons bijsnoeien. Het kan best pijn doen, maar het is goed van te overwegen: 'Zat er toch niet een punt van waarheid in die voor mij scherpe opmerking?' Zo werkt God, door Zijn genade, maar ook door de opmerkingen van ons eigen geweten en de reacties van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten