donderdag in week 5 van de paastijd

Jezus zegt ons vandaag: 'Blijf in mijn liefde: je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals Ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. Dit zeg Ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn.'

Geliefde mensen, ik wil vandaag met u wat dieper ingaan op die ‘vreugde’ waarover Jezus spreekt.

Net zoals de vrede waarover de Heer eerder deze week sprak, gaat het hier ook over een vreugde die Hij geeft. Wij, mensen, zijn niet de makers van deze vreugde. Nee, het gaat over een vreugde die haar wortels heeft in het bestaan van de Heer; meer bepaald in zijn Pasen. Hij schenkt ze ons. Of anders gezegd: Hij maakt ons deelgenoot van zijn eigen vreugde.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over een soort van oppervlakkige pretgevoelens of een beleving van feestelijke leut, ook niet over het gevolg van het maken van sfeertjes bij gekozen muziek of kaarsjes. Het gaat over een innerlijke blijheid, een soort jubel van de ziel, gelovig te ervaren dat je deelgenoot mag zijn aan het liefdesleven van God. De Zoon bemint de Vader zoals de Vader de Zoon bemint. Zonder God te worden mogen wij, als mensen, daar ten volle deelgenoot van zijn. Hoe groots! Als dat geen innerlijke blijheid geeft!

Niet onbelangrijk: het evangelie van vandaag leert dat deze ‘vreugde’ wel degelijk te maken heeft met het volbrengen van Gods geboden. En dan gaat het natuurlijk over de liefde: de liefde heel concreet in het dagelijks leven. Wie in Gods liefde staat, wie deze belichaamt in al wat hij doet, wie keuzes maakt vanuit de liefde Gods, zal drager zijn van de vreugde van de Heer.

Ja, drager. Zowel op momenten dat het liefhebben niet moeilijk valt, alsook wanneer de liefde kruis-liefde wordt. Want soms is het dat. Ingaan tegen bepaalde stromingen in, spreken daar waar het ‘moet’ (bv .onrechtvaardigheid aankaarten), meegaan in iemands lijden (bv. bij een stervende, of de naasten van deze stervende), een persoonlijk lijden,…
Gods liefde is geen romantiek. Heel dikwijls is het een echo van het kruis. Of beter gezegd: liefde kan een ware kruis-ervaring zijn. De diepe vreugde (misschien is het hier beter te spreken van innerlijke vrede) gaat dan over de opstanding: het Pasen van de Heer dat reeds in het lijden kan beleefd worden.

Lieve mensen,
heel graag wens ik ieder van u Gods vreugde toe. Moge Hij je trekken in zijn liefde die Hij beleeft met zijn Vader, door van u een liefdesmens te maken; iemand die in vrijheid kiest het gebod van de liefde te belichamen in zijn leven, in diepe verbondenheid met Christus.

Van harte, kris

Reacties


  1. Wat wij vandaag in het evangelie lezen, is het onmiddellijk vervolg van de allegorie van de wijnstok en de ranken die we gisteren te horen kregen. Jezus heeft een gebod voor ons en dat gebod bestaat in de liefde voor mekaar, maar zoals Jezus ons bemint. Wij zijn Jezus’ vrienden als wij doen wat Hij van ons vraagt en Hij vraagt alleen dat we mekaar graag zien. En Jezus zegt dat omdat God zo is, omdat Hij dat zo van Zijn Vader heeft gehoord en zelfs gezien. De apostelen in de eerste lezing treffen dan ook een wijs besluit: de christenen die uit het heidendom komen, moeten niet eerst Jood worden, niet besneden worden, niet heel die rompslomp van wetjes en regeltjes uit de Thora onderhouden. Ze moeten alleen op Jezus vertrouwen en mekaar graag zien. Liefde vervult de hele Wet, zal Paulus later zeggen. De heidenchristenen moeten wel afblijven van vlees dat in heidense tempels is geofferd. Afgoden bestaan wel niet, maar wat ze ook zijn voor de heidenen, ze brengen je niet bij de ware God. Bloed en verstikt vlees, dus vlees met het bloed erin, mogen ze ook niet drinken of eten. Waarom niet? Omdat voor de Joden bloed het levensbeginsel was, de nephesh, het levensbeginsel dat van God komt. Dat drink je dus niet, omdat het alleen aan God toekomt. Ontucht is ook zoiets: je neemt als christen niemand tot partner die je niet door God gegeven is.
    Wat moeten we dus doen? Eigenlijk niets meer dan gewoon rank zijn. Ons leven halen wij uit Christus. En Jezus’ bloed mogen we wel drinken, omdat het het levensbeginsel zelf is waaruit Jezus leeft en van waaruit ook wij mogen leven. Jezus’ bloed is het levenssap van de wijnstok die in onze aderen moet overvloeien. Dan zullen wij mekaar lief kunnen hebben en kunnen leven voor God. Precies zoals Jezus. Jezus is ook het nieuwe Paaslam. Het bloed van het paaslam werd tegen het altaar in de tempel gesprenkeld. Het bloed van het nieuwe Paaslam drinken we wel.
    Jezus is ook de nieuwe Mozes die zijn volk het nieuwe manna geeft. Ik heb met velen geloofd dat manna een substantie was die door de tamarisk-boom of door schildluizen afgescheiden werd. Dat lijkt niet juist te zijn. Het is bovennatuurlijk brood, echt brood van de engelen, echt brood uit de hemel. Volgens Bijbelse en buiten-Bijbelse Joodse literatuur ten tijde van Jezus, geloofden veel Joden dat de Messias opnieuw manna zou geven, nieuw manna. In Joh. 6 zegt Jezus dat Hij dat is: de eindtijdelijke profeet die, zoals het manna, zelf al bestond vóór alle eeuwen in de hemel: ‘Als gij dan de Mensenzoon op ziet stijgen naar waar Hij vroeger was’ (Joh. 6, 62). Jezus geeft dus het nieuwe manna. En dat nieuwe manna is Zijn vlees ten bate van het leven der wereld. De Joden kregen van God het manna in de woestijn. Niet tijdens hun doortocht door de Rode zee, ook niet meer als ze in Kanaän aangekomen waren. Het was de bovennatuurlijke spijs voor de veertig jaren onderweg in de woestijn naar het beloofde land. Jezus brengt, zoals de Joden het van de komende Messias verwachtten, een nieuwe exodus. Zijn vlees is Gods voedsel op onze pelgrimstocht tussen ons doopsel en ons aankomen in de hemel. In de hemel is er geen eucharistie meer nodig. Daar zijn we zonder bemiddeling rechtstreeks bij God.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt Kris voor deze tekst, om van te leven elke dag elk moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij Kris te lezen dat je christelijke vreugde koppelt aan de kruisliefde van ons Heer. Zoals je schrijft: het gaat niet om romantiek. Liefde is geven, en dat overstijgt je eigen wil. Maar juist dat geeft vreugde, die zo anders is dat oppervlakkig genot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Kris. Weer zeg je heel raak waar het in het leven om moet gaan. Goed dat je steeds ook verbanden legt met Oud Testament, het Evangelie en onze tijd...
    Jammer, zo jammer dat deze noodzakelijke bevinden (en andere!) maar in eerder beperkte kring naar zijn juiste inhoud wordt opgevangen.
    Onze vlaamse media negeren dat zelfs bewust; naar eigen zeggen vinden ze dat maatschappelijk niet relevant.
    Mensen als Poetin menen er zelfs hun eigen interpretatie aan te kunnen geven om hun misstappen te verantwoorden...
    Maar geen nieuwsdmedium reageert als hij uit het helige boek aanhaalt:"Geen grotere liefde dan je leven te 'geven' voor je vrienden'. Nergens hoor ik openbaar wat die woorden WEL betekenen; nl. wapens ombouwen tot landbouwwerktuigen enz...en zo je eigen leven inzetten bij voedsel-, zorgverdeling!...Zo eenvoudig!
    Maar de mensen spelen liever verder het spel van "Adam en Eva...Kaïn en Abel..." en blijven Gods vraag om mee te bouwen aan zijn verbond in de wind slaan (Hoe, ben ik dan verantwoordelijk vor mijn 'broeder?) :(...Jammer, zo jammer!
    Goed dat er ook nog veel kleine goedheden leven onder de mensen om te blijven hopen, vertrouwen en geloven!
    Bedankt voor je dagelijkse inzet en inzichten!
    Guy Deprez, Hasselt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten