vrijdag in week 3 van de paastijd
Vandaag lezen we in de eerste lezing over de roeping en bekering van Paulus.
Paulus zou vandaag hoog scoren op het rapport dat Kerk in Nood zou opstellen wat betreft het schenden van de basisrechten inzake godsdienstvrijheid. Wel, die Paulus krijgt van God een soort genadeslag. Hij bekeert zich, en wordt een verkondiger om U tegen te zeggen.
Lieve mensen, laat dit een voorbeeld en troost zijn voor allen die leven met een gevoel van schuld betreffende misstappen die zij in hun leven begaan hebben. Velen van ons vechten daarmee, en denken dat God met hen nog weinig kan of zelfs wil.
Het is goed om je zonden in te zien, je op de borst te kloppen, te knielen voor God met je hoofd omlaag, thuis of ergens achteraan in een kerk. Maar dit mag geen blijvende houding zijn... God wil dit niet.
Tracht je berouw gezond te beleven, dat wil zeggen: 'in' God. We kunnen te biechten gaan waar de Heer sacramenteel je zonden zal vergeven, waar Hij je diep komt aanraken en oprichten. We kunnen ook in alle oprechtheid gewoon om vergeving vragen. Hoe dan ook, Hij zal je altijd ontvangen en van je berouw een springplank maken tot ware bekering. Hij zal tegen je zeggen: 'Je was altijd, en je zal dat altijd zijn, mijn geliefde. Kom in mijn dienst'.
En diep vanbinnen, groeiend doorheen gebed en gewaarwording, zal je ervaren dat God je inderdaad in zijn dienst brengt, dat Hij je vraagt en draagt, dat Hij je nodig heeft.
Je zult ervaren dat je - ondanks je verleden - genade krijgt Gods werk te doen. Je nee-woorden achterlatend zal je gewaar worden dat Christus je trekt in zijn eigen ja-woord tot de Vader. Van Hem zul je leren, van God zul je getuigen.
Daar God liefde is, ben je voor Hem nooit verloren. Als dat geen Blijde Boodschap is.
Een mooie vrijdag voor u allen.
Van harte, kris
BeantwoordenVerwijderenGisteren eindigde de evangelielezing met deze zin van Jezus: ‘Het brood dat Ik zal geven, is Mijn vlees ten bate van het leven der wereld’. En nu, op dat woord, geraken de Joden met elkaar in twist en zeggen: ‘Hoe kan Hij ons Zijn vlees te eten geven?’ Dat was voor de Joden tijdens Jezus’ aardse leven inderdaad moeilijk om te begrijpen. Nu weten wij wel meer. Jezus heeft op het laatste avondmaal het Paasmaal gevierd, maar ook een todah-offer. Je weet nog wel: een dankoffer met een geslacht offerdier in de tempel en dan gevolgd door rituele broodbrekingen en zegeningen over bekers met wijn. Jezus brengt echter geen dier ten offer. Het offerdier is Zijn eigen lichaam op het kruis. Maar tijdens die rituele zegeningen zegt Hij: ‘Neemt, eet, drinkt, dit is Mijn lichaam en dit is Mijn bloed; doet dit voort om blijvend Mij te gedenken’. Jezus geeft ons Zijn vlees op het kruis, maar we mogen het sacramenteel eten in elke eucharistie. Zo mogen wij leven door Jezus. Zijn leven wordt ons leven. Hij is gezonden door de Vader, zo worden wij gezonden door Hem, om ons leven, zoals Hij het deed, te geven in de gave van onszelf. Dat verandert alles. Dat was ons doopsel: overgaan van de mens die voor zichzelf leeft, naar de mens die leeft voor God en de anderen.
Paulus begreep het niet. Die nieuwe beweging in het Jodendom moest weg. De Thora was de enige weg en die volgelingen van Jezus gingen volgens Paulus niet goed met de Thora om. Onze Kerk maakt dat ook mee: een synode, een concilie, een paus die andere accenten leggen, mogen rekenen op onbegrip van velen. Maar dan is Jezus er ook nog. Hij verschijnt aan Paulus, Paulus mag Hem zien en van Hem horen: ‘Waarom vervolg je Mij?’ En dan ziet Paulus drie dagen niets meer. Hij is totaal in de war. Stuurloos. Maar dan roept de Heer Ananias om Paulus alles duidelijk te maken. Paulus wordt gedoopt en een vurige verkondiger van het evangelie dat hij eerst vervolgde.
Het zijn mooie lezingen die we in de Paastijd mogen horen. God werkt door Jezus, ook na Jezus’ dood en verrijzenis. Ook nu worden wij geroepen om te leven in zelfgave en om ons te voeden met Jezus’ leven in woord en sacrament. Gelukkig hij of zij die van Jezus en met Jezus wil en mag leven.
beste pr daniel,
Verwijderendat wat u vertelt over het 'dankoffer met een geslacht offerdier in de tempel' en de verbinding met de eucharistie had ik nooit ergens gehoord. goed om zoiets te weten. mooi hoe daaruit het sacramenteel eten van het brood en drinken van de wijn als ZELFgave voortkomt. zo ervoer ik het al altijd.
dank u
Ik kan sinds ongeveer een week niet meer inloggen. Hebben meer mensen daar last van? Het lukt alleen anoniem maar liever reageer ik onder mijn eigen naam Roosje. Dank je wel.
BeantwoordenVerwijderenbeste roosje, bij mij werkt t normaal. als je achter de woorden 'reageer als' niet meer kunt kiezen voor je eigen naam dan kun je het best even naar blogspot.com gaan en je daar opnieuw aanmelden.
Verwijderen'reageer als' krijg je te zien als je op 'beantwoorden' klikt
VerwijderenTest
VerwijderenDa
BeantwoordenVerwijderenDank Kris en vandaag ook bijzonder pr. Daniel voor dit bijzonder inzicht. Ik geniet er elke dag van. Ik mag ook stefan en roosje niet vergeten. Jullie zíjn schatjes
BeantwoordenVerwijderen