zondag 5 in de paastijd - C

Het evangelie van deze zondag voert ons terug naar de bovenzaal en laat ons opnieuw luisteren naar de eerste woorden van het lange betoog dat Jezus die avond voor zijn leerlingen hield. Ondanks hun, en onze, zwakheden weet Jezus dat de leerlingen, als ze leven naar zijn woorden, niet zullen ten onder gaan mogelijke angst, en dat zij elke vorm van kwaad zullen overwinnen.

Aan het eind van zijn betoog vertrouwt Hij de leerlingen toe aan de Vader. En daarmee leert Jezus ons bidden voor de gemeenschap, zoals ook Hij bad voor zijn eerste gemeenschap.

En om zijn hele boodschap in een paar woorden samen te vatten zegt Hij tot hen: 'Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben.' Het woord ‘nieuw’ betekent ultiem, definitief, voor altijd geldig. Kortom, het hele evangelie wordt samengevat in de liefde voor elkaar, die dezelfde moet zijn als die van Jezus.

De liefde waartoe de leerlingen, en met hen ook wij, worden opgeroepen is niet zomaar een liefde. Het is geen gevoel dat uit onszelf of uit eigen maatstaven voortkomt. Het komt niet voort uit ons karakter of uit eigen kracht. De liefde waartoe wij geroepen zijn is die van Jezus zelf. Jezus herhaalt niet gewoon wat in Leviticus staat dat je uw naaste moeten liefhebben als jezelf, maar Hij preciseert: 'Zoals Ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben', dat wil zeggen: met een liefde die geen grenzen kent en zelfs zover gaat dat je je leven geeft voor de ander.

Jezus wil dat wij die liefde aannemen, én beleven. Het is de juist de beleving van zijn liefde dat de leerlingen, en ons, tot échte leerlingen maakt.

Jezus voegt eraan toe dat, wanneer we zo zijn liefde beleven, ook als dusdanig zullen worden herkend: 'Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.'

Die liefde wordt ons geschonken in de eucharistie. Ook wij ontvangen, zoals de leerlingen bij het Laatste Avondmaal, zijn Woord en Brood. Telkens wanneer wij  rond de tafel van de Heer samenkomen worden wij door Hem opgenomen in zichzelf en door onze toewijding aan Hem worden wij getransformeerd tot zijn liefde.

De liefde van Jezus verandert ons wezenlijk, en maakt ons tot een volk dat alles ‘nieuw’ maakt, zoals we vandaag lezen in het boek Apocalyps. We zullen bedroefden troosten, zieken genezen, armen steunen, hoop geven aan wie zich verloren voelen, verwelkomen wie uitgestoten wordt,…

Het nieuwe gebod is dat van de broederlijkheid en van de vrede. Jezus heeft het aan het hart van de gemeenschap geschonken. Laten we dat hart tot het onze maken.

Een mooie en gezegende verrijzenisdag,

kris

Vandaag liet ik me inspireren aan woorden van Vincenzo Paglia uit 'Het Woord van God elke dag 2022'

Reacties

  1. vandaag wordt de karmeliet Titus Brandsma officieel heilig verklaard. bij deze een gedicht van hem dat hij schreef in de koepelgevangenis van Arnhem, 12/13 febr. 1942

    Voor het beeld

    O Jezus, als ik U aanschouw,
    dan leeft weer, dat ik van U hou
    en dat ook uw hart mij bemint
    nog wel als uw bijzondere vriend.

    Al vraagt mij dat meer lijdensmoed
    och, alle lijden is mij goed,
    omdat ik daardoor U gelijk
    en dit de weg is naar Uw Rijk

    Ik ben gelukkig in mijn leed
    omdat ik het geen leed meer weet
    maar ‘t alleruitverkorenst lot,
    dat mij vereent met U, o God.

    O, laat mij hier maar stil alleen,
    het kil en koud zijn om mij heen
    en laat geen mensen bij mij toe
    ‘t alleen zijn word ik hier niet moe.

    Want Gij, o Jezus, zijt bij mij
    ik was U nimmer zoo nabij.
    blijf bij mij, bij mij, Jezus zoet,
    Uw bijzijn maakt mij alles goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. excuus, ik zie nu dat het gedicht ook wordt aangehaald in de leestip die over Titus Brandsma gaat. dan maar ten overvloede...

      Verwijderen

Een reactie posten