maandag in week 7 van de paastijd

Geliefde mensen,

enkele vragen die zich aandienen vanuit het evangelie van vandaag:

Ben ik werkelijk geworteld in het leven van Christus, om staande te kunnen blijven in het dagelijks leven, in de wereld waarin ik leef; de wereld die soms hard is, en bij momenten grondig fout bezig is?

Leef ik dan zo ‘in de Heer’ dat ik de innerlijke kracht draag in het goede te blijven, in wat juist en waar is?

En beleef ik daar vrede in, en zelfs vreugde? Bewaart mijn hart de vrede, ook wanneer het kwade rondom mij schijnbaar zegeviert?

Ja, kan ik geloven dat Jezus de wereld overwonnen heeft, zoals het evangelie vandaag zegt?

En kan ik mij aan dit Woord, aan de Heer zelf, toevertrouwen? En wel op zo’n wijze, dat Hij met en door mij heen bidt, leeft en handelt?

Vragen om mee te nemen…

Een mooie maandag,

kris

Reacties

  1. Elke dag ,elk uur ,elk moment zich deze vragen stellen !
    Beantwoorden in overgave en navolging van Christus ,die in ieder van ons lééft !
    Zelf in pijn en vervolging ...doorgaan ,met veel vallen en weer opstaan in vreugde en vrede !
    Hij wijst ons de Weg !
    Dat is soms ook lijden ,zich ontdoen van angst en zelfzucht!
    Kom Helper , Heilige Geest vervul ons met Uw échte Liefde !
    Dank U Heer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom toch altijd een andere psalm dan deze die in de liturgie voorzien is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem, de liturgie voorziet vandaag psalm 68, zoals ook aangegeven. Dus volgens mij is het juist.
      Hartelijk, kris

      Verwijderen
    2. U hebt helemaal gelijk, Kris. De door Bijbelcitaat aangegeven antwoordpsalm is wel degelijk deze die de officiële liturgieboeken voorschrijven vandaag.

      Verwijderen
  3. Deze nacht heb ik na veel slapeloze nachten echt goed geslapen. Maar toen ik mijn getijdengebed na het opstaan begon te bidden, was ik ineens kregelig en nerveus. Ik kon niet bidden. Er was daar nochtans geen reden voor. Uw woord, Kris, bracht me tot rust. En ook uw gebed voor de Pinksternoveen heeft mij geholpen. Een mens moet veel geduld hebben, met de mensen om zich heen, maar ook soms met zichzelf. Dank voor de rust die Bijbelcitaat mij deze morgen bracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Daniël.
      We zijn er voor elkaar.
      Laten we mekaar dragen door diep en warm gebed.
      kris

      Verwijderen
  4. Beste anoniem, waarom vindt u het zo belangrijk dat de liturgie (psalm) nauwgezet wordt gevolgd? Er zijn zo veel mooie psalmen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, er zijn veel mooie psalmen. Maar in de liturgie bidden wij bij voorkeur de psalm en de lezingen die voorgeschreven zijn, omdat wij dan met de hele Kerk allemaal hetzelfde bidden. Dat maakt ons één. Psalmen kan je natuurlijk ook alleen bidden, de hele Bijbel ook, maar liturgie is het gebed van de gezamenlijke Kerkgemeenschap, in wie Christus zelf bidt in ons.

      Verwijderen
  5. Goede Vrienden,makkelijk is het niet.Maar wij kunnen de wereld kleiner maken,Samen met de satan.Yes we canne.Frederik.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten