dinsdag in week 6 van de paastijd

In de eerste lezing van vandaag lezen we: Om middernacht waren Paulus en Silas aan het bidden en zongen ze lofliederen voor God.

Paulus en Silas hebben voor zich een duidelijke keuze gemaakt. In de gevangenis geworpen, blijven ze vertrouwen op de belofte van de Heer. Zij nemen niet de methode over van hen die hen gefolterd hebben. Ze gaan op hun beurt niet over tot geweld. Zij kiezen voor het stille verzet, in de lijn van de gekruisigde Christus. In de stilte van hun donkere cel vertrouwen zij zich aan God toe, bidden tot Hem, danken Hem omdat ze door hun lijden iets mogen bijdragen tot het heil en het geluk van de wereld.

Wanneer ze dan ook nog beginnen te zingen, verstaan de gevangenen er niets meer van. Dat is vaak zo.

Waarom zingen en juichen christenen eigenlijk?
Wat valt er te zingen in een wereld waar op vele plekken gehaat wordt en onrechtvaardigheid de bovenhand heeft?

Wel, er valt te zingen omdat er een uitweg bestaat uit al het kwaad en omdat het kwaad niet hoeft te overwinnen. Daarom valt er te zingen!

Het wordt tijd nieuwe zangers de wereld in te zenden met het lied van Gods bevrijding op de lippen.

Eigenlijk zouden we moeten zingen alsof het de lust van ons leven is.

De overweging van vandaag is naar woorden 'Bezinningen bij Gods Woord van dag tot dag', door de Norbertijnen van de abdij Postel, uitgegeven bij Brepols

Reacties

  1. Ik Ben
    de grondtoon
    van je leven,
    Ik Ben
    de melodie
    van jouw hart

    Jij bent het geluid
    van Mijn leven
    Jij bent het geluid
    van Mijn hart

    -Jij bent het geluid van Mijn hart-

    Het lied kan Ik niet zingen
    laat het lied
    binnen in je hart

    Dan zul jij
    Mijn lied zingen
    kun jij laten horen
    de grondtoon
    van Mijn hart.

    -Want Ik Ben de grondtoon in ieders leven-
    Gegrond
    in de warmte
    van ieders hart
    Laat jij
    Mijn geluid horen
    die is gegrond
    ook in jouw hart
    Laat,
    mijn lied in jòu
    geboren worden
    Zodat je kunt geven
    geven aan ieder
    die het wil horen
    Luister jij dus maar
    naar,
    de grondtoon
    van jou hart
    -Dit lied is jouw gegeven-
    omdat Ik verblijf
    in het diepste
    van jouw hart
    -Het is het geluid van Mijn leven-
    Het licht
    dat voor ieder
    is gegeven.
    -Jij bent het geluid van Mijn licht-

    De grondtoon
    van het geluid
    van het licht
    van Mijn hart
    Jou
    heb Ik gegeven de stem
    van Mijn Licht
    Alles heb Ik jou gegeven vandaar ook
    dit gedicht
    -Wil jij Mijn geluid laten horen-
    jouw hart
    op Mijn hart
    gericht
    Alles zal Ik jou geven
    de vraag
    is aan jou gericht
    Heb je mijn melodie gehoord?
    Heb Ik je bij je werk gestoord.......
    Jij hebt "gehoord"
    begrijp je wel,
    De grondtoon van het geluid van de melodie
    van de stem van het Licht van Mijn Hart
    *Dank U wel Heer*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank ellie-eleanora voor het mooie gedicht. ik moest denken psalm 96, 'Zingt de Heer een nieuw lied'. hier de wereldberoemde jubelende bewerking van deze psalm, nota bene in het frans door de 17de eeuwse amsterdamse componist J P Sweelinck.
    https://www.youtube.com/watch?v=DAVUqtoP0mM&t=32s&ab_channel=AndreaScalia-EarlyMusic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar is onze jubelende, juichende, blije Kerk (die ze normaal moet zijn)? Dikwijls is het toch 'evenals een moede (zeer moede) hinde'....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten