donderdag in week 16 door het jaar

In de eerste lezing van vandaag uit de profeet Jeremia prijst God het volk dat Hij destijds bevrijd heeft uit Egypte. Hij roemt zijn volk het omdat het gehoor gaf aan zijn leiding. Ze hielden van Me 'als mijn bruid', zo zegt Hij. Ze beleefden de blijde realiteit van 'aan Hem gewijd' te zijn.

Maar halfweg de lezing slaat de sfeer van dankbaarheid al snel om om plaats te maken voor diepe droefheid. Een soort klaagpsalm: Jullie 'bezoedelden mijn bezit', 'de hoeders van de wetten kenden Mij niet meer', 'Profeten lieten liepen achter goden aan', 'Herders kwamen tegen Mij in opstand', ...

De toenmalige priesters, waarvan je zou denken dat zij het volk zouden oproepen zich weer tot God te richten, krijgen van God het verwijt dat ze dit niet doen: 'De priesters zeiden niet: “Waar is de Heer?”'

Laten we deze 'klacht' van God eens beluisteren anno 2022, hier in onze streken, gericht aan het adres: Katholieke Kerk. Wie spreekt vandaag de dag mensen aan over God? Wie gaat met zij die weinig of niet met God bezig zijn in gesprek over Hem? Wie durft de naam 'Jezus' nog uitspreken? Wie gaat met onze jongeren in dialoog over 'de Blijde Boodschap', het evangelie? Hoe staat het met onze godsdienstlessen op school? (Er zijn ook prachtige godsdienstleerkrachten hoor!!) Wie heeft de moed om af en toe in gesprekken of discussies op het werk of waar dan ook te verwijzen naar de Bijbel?

We mogen elkaar niet rond de oren slaan, en al zeker niet de oordelende toer opgaan. En toch - vergeef me als ik te kort door de bocht ga - denk ik dat er vandaag de dag veel te weinig over God en zijn Blijde Boodschap gepraat wordt. Geloof is voor een zeer groot stuk gereduceerd tot een privégebeuren. In het beste geval heeft men respect voor ieders mening, maar beleef het vooral op jezelf en: val anderen er niet lastig mee. Als dit als 'normaal' wordt gezien kan het zijn dat er een zekere cocooning optreedt. Gelovigen komen samen in de Mis, of ze ontmoeten elkaar binnen een Bijbel- of meditatiegroep, er is binnen de parochie een werkelijke beleving van gemeenschapsleven,... Op zich is daar uiteraard niets fout mee, integendeel. Maar het gevaar bestaat erin dat men gaat cocoonen, en dat het geloof niet 'uitgedragen' wordt.

Het is niet eenvoudig 'de wereld' zomaar in te trekken om het 'Goede Nieuws' te gaan verkondigen. Het zou, heel waarschijnlijk, in veel gevallen ook niet echt geapprecieerd worden. Jezus heeft - wat dit laatste betreft - meermaals zijn leerlingen hiervoor gewaarschuwd. En toch - denk ik - moeten we als Kerk meer en concreter durven nadenken hoe we God ter sprake kunnen brengen in onze samenleving.

Al snel sussen we ons geweten met het feit dat we toch getuigenis afleggen door 'goede werken' te doen, door 'daden van naastenliefde' te stellen, door onze 'wijze van leven'. En het is waar, dat is ook een getuigenis. En in zekere zin is ook dit 'een spreken over God'. Maar er is nog een ander spreken, een veel directer spreken. Namelijk letterlijk spreken over God, Jezus met name noemend, over het evangelie vertellen,...
Niet makkelijk he...

Jeremia spreekt hier over de toenmalige priesters. Maar het zou fout zijn, wanneer we over deze tijd spreken, te menen dat enkel onze priesters over God zouden moeten spreken. Net als zij, dragen wij allen als kerkgemeenschap de verantwoordelijkheid God aanwezig te brengen in deze wereld, zowel in daad alsook in woord. Ieder naar zijn roeping.

Ik zelf vecht daar ook mee hoor. Ik stel me dagelijks de vraag hoe ik hierin mijn steentje kan bijdragen. Bijbelcitaat.be wordt ook enkel (dat denk ik toch) door hen bezocht die er interesse voor hebben. Ik hoor wel dat er af en toe nieuwsgierigheid is, maar heel veel mensen tekenen ook bewust niet in voor de dagelijkse mailing of bezoeken de site bewust niet.

Vele mensen 'bidden' voor de wereld, dat God gekend mag zijn, dat Hij bemind mag worden. Deze wijze van de wereld neerleggen in de schoot van de Heer is van onschatbare waarde. Maar daarnaast moet er - denk ik - ook verkondigd worden: daadwerkelijk, midden het leven.

Verkondiging, uitdragen, missionering,... Het is niet makkelijk. Ik wil niet oordelen. Maar ik vind dat we er over moeten durven nadenken. We moeten er met elkaar - denk ik - meer over in gesprek durven gaan. Hoe God ter sprake brengen in onze samenleving...

Moge de heilige Geest ons hierbij tot hulp zijn.

Een gezegende donderdag, vanuit de stilte van de abdij in Westvleteren,

kris

Reacties

  1. Mooi Kris. Ik denk dat het stigmatiseren velen terughoudend heeft gemaakt. Maar laten we inderdaad groots hierin zijn. En ons geloof in Jezus uitdragen! Ik ga er vandaag een moment voor aangrijpen. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reactie van Ingrid

      Verwijderen
    2. ja ik had het gisteren daarover nog mrt mijn zus aan de telefoon .. zij sneed dat onderwerp aan .. we waren met 7 kinderen thuis en van thuis uit zeer streng katholiek opgevoed .; ja ja elke avond de paternoster bidden rond de leuvense stoof en elke maand had een andere litanie nadien .er zijn reeds 2 broers overleden van de bende ook onze ouders en nadien is er niemand van ons die nog ter kerke gaat buiten natuurlijk de begrafenissen die je bij woont uit respect voor de overledene . ja hoe komt het ++ ik heb nog het langst alleen ter kerke gegaan maar nu is het zeker meer dan 5 jaar geleden .. ik treed nog regelmatig een kerk binnen maar dat is eventjes een groet brengen .. tracht bijna nog altijd mijn 3 weesgegroetjes te bidden en daar blijft het bij omdat ik de teksten van buiten ken die afgelezen worden en er bijna niets letterlijk van begrijp... maar aan jou teksten hou ik reeds jaren vast en als ik dat los laat
      verdwijnt alles .. dankjewel voor jou uitleg die begrijpbaar is en herleesbaar .. ja zo ziet het leven eruit van de kinderen geboren tussen de jaren 40 en 60 eruit .. misschien kan je geloven dat er velen van onze generatie zo het zien .. alles was aangst aanjagend gemaakt .. en die zit op onze ziel geprent denk ik ... één van mijn broers was missionaris in Ruanda en heeft die afslahting mee gemaakt heeft kunnen vluchten met een frans passpoort want de belgen hadden dat vliegtuig neergehaald .. je kent heel die historie wel .. zo weet je een beetje waarom er velen NIET meer ter kerke gaan ..
      Dus ik tracht reeds jaren jou commentaren te volgen en ook de teksten wel te lezen .. soms zijn er peroden dat ik letterlijk niets lees maar ik behoud de dagelijkse mail anders KOM ik met NIEMAND meer in gesprek over geloof enz.; dankbare groeten .. veel moed om verder te verkondigen ..

      Verwijderen
  2. Dank je wel Kris, ik heb vanmorgen jouw “ woord naar leven” gelezen en inderdaad zoals onze goede Paus Franciscus ons vraagt zou het goed zijn van over Hem, Jezus te spreken en te blijven getuigen. Zoals ik van mijn ouders het geloof heb mee gekregen en er vreugde en daadwerkelijke steun in blijf vinden, zo wil ik het blijven doorgeven....
    Mooie feestdag gewenst! Geniet van uw stilte-dagen! 🙏🏻⚓️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel Kris voor dit getuigenis we moeten er blijvend aan herinnerd worden dat de Heer leeft in elk van ons en dat het onze plicht is Hem lief te hebben en te durven getuigen ook met tegenwind alle kleine beetjes helpen . Zoals men vroeger zei :In Gods Zegen is alles gelegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt helemaal gelijk Kris, maar in de praktijk kom je zoveel aversie tegen, dat je de moed vergaat. Je wordt bovendien vlug gestigmatiseerd waardoor er stiltes vallen en ieder het zijne denkt. Een priester zei ooit: voor een ventilator kun je geen kaars aansteken.
    Laten we bidden om moed te kunnen spreken op momenten dat er wél openheid is.
    Blijvend dankbaar voor je mooie bezinningsteksten en deze site, die je voorziet van prachtige foto's!! Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Geloof is voor een zeer groot stuk gereduceerd tot een privégebeuren." schrijft chris. ik denk dat deze geindividualiseerde samenleving nood heeft aan mensen die hun geloof individueel kunnen beleven en dragen. voor veel katholieken is dat een leerproces wat nog in de kinderschoenen straat. het 'geloof' is voor de meesten lang een gezamenlijk gedeelde cultuur geweest. mooi, maar deze tijd vraag meer. waar het nu om gaat is dat we christus echt ieder op zijn/haar wijze in ons hart gaan ontvangen, een centrale plaats gaan geven en vanuit Hem gaan leven. en dan, dan zullen we er echt wel over spreken. want waar het hart van vol is stroomt de mond van over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze dagen denk ik vaak aan de heilige Titus Brandsma die openlijk durfde te getuigen die hij met de dood moest bekopen na een hevige lijdensweg. We moeten ook durven en niet bang zijn om als niet meer van deze tijd te worden gezien Als ik iemand een vonkje mee kan geven van het geluk dat ik “mag geloven dan kan ik dat niet laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Evangeliseren.
    Getuigen.
    Dat kan je overal.
    Uw levenshouding kan een getuigenis zijn.

    Je wordt idd met een scheef oog bekeken als je over Jezus begin t te praten...
    en bezorgt een zekere gêne.
    Niets belet u telkens bij het eten een kruisteken te maken of proberen te leven in navolging van Christus.en op een creatieve manier het geloof ter sprake te brengen.

    Ikzelf schrijf een (autobiografisch) boek met christelijke citaten en doorspekt met mijn eigen natuurschilderijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank om jullie mooie diepgaande gedachten.
    Laten we elkaar dragen, en dagelijks neerleggen in de schoot van ons Heer.
    Hartelijk, kris

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten