zaterdag in week 17 door het jaar

Laat ons nogmaals kijken naar de eerste lezing uit de profeet Jeremia. Jeremia laat zich niet intimideren. Hij is er zich zeer goed van bewust dat wat hij verkondigt in opdracht gebeurt van de Heer. En als dat tot gevolg heeft dat daardoor zonde, ongerechtigheid en leugens aan het licht komen... dan is dat zo.

Een profetie is heel vaak lichtend voor ons leven, aangenaam om te horen. Maar heel dikwijls confronteert een profetie ook, en kan ze best lastig overkomen, omdat ze ons voor een spiegel plaatst. We kunnen ons dan blind staren op het 'lastige' karakter van zo'n profetie, of we kunnen van mening zijn dat zo'n profetie enkel met veroordeling te maken heeft. Wie echter zo naar profeten kijkt blijft aan de oppervlakte. Een profetie is vooral een sterke uitnodiging om ons hart en ons gedrag fundamenteel te veranderen. 'Beter daarom uw leven en luister naar de Heer, uw God', zegt Jeremia heel duidelijk. En daar gaat het ook over. God wil altijd het ware welzijn voor zijn kinderen en daarom spreekt Hij soms harde woorden. Maar dit is altijd met de bedoeling dat wij ons leven veranderen, dat we het laten zuiveren, opdat ons leven 'goede vruchten' voortbrengt, thuishorend in Gods wil.

Tot zo ver heb ik me laten inspireren aan woorden van Vincenzo Paglia.
In alle bescheidenheid wil ik er nog iets aan toevoegen.

Profeten zijn doorheen heel de geschiedenis aanwezig geweest. Al snel denken wij aan de gekende profeten uit het Oude Testament, maar er zijn doorheen de geschiedenis ontelbare profeten geweest die minder of zelfs helemaal niet bekend zijn geworden. Meer: vandaag de dag lopen er nog steeds tal van profeten rond die ons oproepen ons leven te richten naar Gods wil, naar Gods liefde. Deze profeten zijn zelfs aanwezig in ons eigen leven.

Je moet - als je wil - de leestip van vandaag er eens op nalezen. Madeleine Kievits, een geestelijk verzorger in een verpleegtehuis in Nederland (in Vlaanderen zouden wij spreken van een pastoraal medewerker in een woonzorgcentrum), spreekt over haar werk. De mensen met dementie, waarmee zij werkt, roepen het beste in haar naar boven. Zij zijn de zingevers van haar werk. Religieus geduid zou je kunnen stellen dat God doorheen deze mensen haar en de andere medewerkers oproept het beste van zichzelf te geven. Deze mensen zijn, doorheen hun broosheid, spreekbuizen van God. Ze zijn als het ware kleine profeten die de mensen rondom hen oproepen zich te richten naar God, naar het goede, naar het ware. En zoals bij elke profetie 'hoor' je dat, of hoor je dat niet. Of 'wil' je dat horen, of wil je dat niet horen. En vraag is dan: ben je bereid dat zulke profetieën het toelaten dat je inderdaad je hart en je gedrag verandert...? Want daar gaat het natuurlijk om. Een profetie staat nooit op zichzelf, ze heeft altijd een goed bedoeld doel. Want als God iets doet, of als Hij doorheen mensen spreekt, bedoelt Hij dat altijd goed, met het oog op ons diepste welzijn.

Als wij heel oprecht rondom ons kijken zullen we vele profeten ontdekken. Mensen die, hoe dan ook, oproepen, en ons doorheen hun woorden of gedrag iets van God laten zien; God die een bepaalde levenshouding van ons vraagt. Het is kwestie daar oog voor te (willen) hebben. En laat het maar vruchtbaar zijn.

In religieuze gemeenschappen kunnen dat medezusters of -broeders zijn, binnen het gezin kan dat je partner of je kinderen zijn, als kind kan dat je ouder of grootouder zijn, in schoolverband kan dat een leerkracht zijn. Het kan een buurman zijn, een toevallige ontmoeting met iemand in het park. Zelfs een artikel in een dagblad kan Gods oproep in zich dragen.
Ik denk ook aan de Kerk die vanuit haar inhoud een heel sterke oproep betekent voor haar gelovigen en in se voor de mensheid in z'n geheel. Naast het geloofsgoed van de Kerk denk ik ook aan onze huidige paus Franciscus die niet nalaat bijna dagelijks een halte toe te roepen aan het wapengekletter in Oekraïne.
Maar ik denk ook - zoals het voorbeeld van mensen met dementie - aan al degenen die met een zekere broosheid door het leven gaan. Doorheen hen roept God heel bijzonder de mensheid op zich te richten naar zorg en liefde.

Laat ons de profetieën die in deze tijd tot ons komen welkom heten en serieus nemen; ook al ervaren we ze soms als lastig omdat ze van ons een zekere verandering vragen. Dat kan lastig zijn, maar in de diepte is dat een mooie gebeuren. Niet?

Een heel mooi weekend voor u allen,

kris

Reacties

  1. Wie die persoon die voor me zit is en wat voor hem van waarde is, dat probeer ik te voorschijn te luisteren. Dat lees ik in de leestip. Wat is dat mooi gezegd: 'Te voorschijn luisteren'. Dat deed Johannes de Doper ook met Herodes. Eigenlijk luisterde die koning graag naar Johannes, maar die puber die zo mooi kon dansen en hem bekoorde, deed hem Johannes doden. Hoe jammer. Johannes wilde eigenlijk ook maar het mooie in Herodes te voorschijn luisteren, maar een puber verstaat dat nog niet altijd. De geestelijke verzorgster zegt dan ook dat zij zich gemakkelijker voelt bij ouderen dan bij pubers. Beide werken moeten natuurlijk worden gedaan, maar het is ook mijn ervaring geweest. Ik gaf een tijd lang naast mijn aalmoezenier zijn in ons chronisch ziekenhuis ook wat les aan jonge mensen die zich voorbereidden op een taak als verzorgster. Die jonge mensen waren niet altijd zo gemakkelijk in mijn lessen. Toen moesten ze nog bij ons een uniform dragen. Ze moesten ook op stage. Ik ontmoette hen dan ook vaak op de stageplaats. Ik zei hen dan: 'Jullie komen veel beter over op jullie stages dan in mijn lessen'. Misschien dat de bejaarde en zieke mensen het beste in hen te voorschijn konden luisteren. De mensen waren blij dat zij er waren, zoals de leestip ook zegt, maar in de les lag de verhouding nog wat anders. Toch zijn er veel goede verzorgsters en verpleegsters voortgekomen uit die klassen waarin ik wat les heb mogen geven. Eens zei een jaargenoot van mij op onze klasvergadering dat hij het kindje gedoopt had van één van mijn oud-leerlingen en zij had hem gezegd: 'Dat heb ik geleerd van priester Daniël en dat wil ik doorgeven aan mijn kindje'. Mooi hé? Ook zij had het mooie uit het evangelie te voorschijn geluisterd in mijn schamele lessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als wij heel oprecht rondom ons kijken zullen we vele profeten ontdekken. Mensen die, hoe dan ook, oproepen, en ons doorheen hun woorden of gedrag iets van God laten zien; God die een bepaalde levenshouding van ons vraagt. Het is kwestie daar oog voor te (willen) hebben.

    U hebt gelijk Chris, ik ben ervan overtuigd dat er nog vele profeten onder ons zijn,
    ze komen niet in de media, ik ken er meerdere, diepgelovige mensen die alléén leven om goed te doen ,en hun levensreis zien als een reis naar de eeuwigheid, nl naar GOD.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Visioen in een droom, een profetie horen, Paulus naar Damascus...
    Hoe stel je dat voor:overweldigend en tegelijkertijd beangstigend.
    Van waar komen die ingevingen, heb je dat al zelf "ervaren".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://www.youtube.com/watch?v=_OCBvyujouc

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten