vrijdag in week 15 door het jaar

‘Barmhartigheid wil Ik, geen offers’, zegt Jezus ons vandaag.

Jezus is niet tegen het offer op zich, wanneer het kadert in een zuivere liefde tot God of medemens. Hij heeft wel kritiek wanneer het brengen van het offer een puur navolgen wordt van gemaakte wetten die haaks staan op de ware bedoeling van het brengen van het offer. Bijbels gezien is offer en liefde synoniem. Wie het offer los maakt van de liefde maakt het tot een uiterlijk gebeuren, en slaat de bal mis.

Jezus toont ons het verband tussen het brengen van een offer en barmhartigheid.
Wanneer je 'barmhartigheid' opzoekt in het woordenboek, krijg je: 'Barmhartigheid is de behoefte om hulp te verlenen aan mensen die in geestelijke of lichamelijke nood verkeren. Het is nauw verbonden met naastenliefde en rechtvaardigheid.' Christelijk geduid zou je dan kunnen stellen dat barmhartigheid de stap is om vanuit Jezus' aanwezigheid in jezelf naar de ander toe te gaan om hem Gods liefde aan te bieden.

Het ware offer dat we God moeten aanbieden is de gave van ons hele zijn ten dienste van de liefde, in een geest van diepe barmhartigheid (denk aan de parabel van de barmhartige Samaritaan van vorige zondag).

In wezen gaat offeren niet om schapen, bokken, bepaalde rituelen, of wat dan ook. Het gaat om de gave van onszelf, de gave van de liefde. Het gaat om een totale beschikbaarheid voor God, zich uitend in werken van liefde, gebed en/of vasten.

Laten we als Kerk de barmhartigheid van de Heer belichamen door vanuit zijn tegenwoordigheid aanwezig te zijn in de wereld.

Met een genegen groet,

kris

Reacties

  1. God is een en al barmhartigheid. Hij gaf de zieke koning Hizkia nog 15 jaar leven erbij. Hoeveel keren gebeurt dit niet, dat stervenszieke mensen door de dokters eruit worden gehaald en nog enkele mooie levensjaren erbij krijgen van de Heer van hierboven? Ook Jezus pleit voor barmhartigheid. Zijn leerlingen begonnen aren te plukken, iets wat op sabbat niet mocht. Want aren plukken, dat is maaien en ze uitwrijven, is dorsen. Maaien en dorsen zijn zware arbeid. Dat mag niet op sabbat. Maar de leerlingen hebben honger. Ze hebben met Jezus waarschijnlijk geen onderkomen gevonden bij sympathisanten voor de nacht en dus ook niet wat proviand meegekregen voor de komende dag. Als de Farizeeën dat hadden ingezien, in welke hachelijke situatie de leerlingen van Jezus verkeerden, dan zouden zij niet zo hard geoordeeld hebben. Ook wij doen er goed aan om niet te gauw te oordelen. Wij weten immers meestal niet in welke situatie mensen verkeren of waarom ze iets doen. In die zin was abortus in bep. gevallen verontschuldigen, een goede zaak. Vraag is of daarvoor wetten moesten komen. In de praktijk werd abortus in bep. gevallen toch verontschuldigd in de rechtsspraak. Nog erger is het abortus tot een mensenrecht te verklaren. Maar dat mag ik zelfs niet meer zeggen, want als iets een mensenrecht is, mag daar niet de minste weerstand of kritiek aan worden geboden. Een dokter kan het dus ook niet meer weigeren, hij mag zelfs geen alternatieve oplossing voorstellen. Anderzijds vind ik het terugschroeven van de abortuswetten in de VS een goede zaak, maar wie A zegt, moet ook B zeggen. De meest repressieve staten in de VS zullen abortus nu verbieden, maar ze geven niet de minste financiële steun aan alleenstaande arme moeders. 'Je moet barmhartig zijn', hoor je tegenwoordig altijd maar zeggen. Maar als een politicus of een ander wat hoger geplaatste een fout maakt, dan staan de kranten er vol van en moet de man of vrouw die een fout maakte, waar hij of zij zelfs vaak niets aan kon doen, gewoon opstappen. Er is nog veel werk aan de winkel om de barmhartigheid van God tot een spontane werkelijkheid te laten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ligt de grote uitdaging, dat we telkens opnieuw mogen herbeginnen.
    Zo groot is Gods barmhartigheid.
    Ik wens iedereen moed, om vandaag op pad te gaan als de leerlingen...met in het achterhoofd de kern van het evangelie van vandaag.
    Vertrouwen in Gods hand, dat is de hoogste wet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. barmhartigheid, prachtig woord. de etymologische kern van dat woord is 'arm'. dat woord kennen we tegenwoordig vooral als 'zonder bezittingen' maar voor de eigenlijke betekenis van dat woord moet je denken aan de uitroep 'och arm', wat medeleven met het lijden van een ander uitdrukt. het woord 'arm' komt van een oud werkwoord 'armen' dat die betekenis droeg. met de toevoeging 'be-', waarmee dat medeleven zich als handeling direct op iets of iemand richt ('be-armen'), ontstaat het woorddeel 'barm'. de toevoeging 'hartig' is nog steeds zeer gebruikelijk ('openhartig' bijvoorbeeld) en geeft aan dat iemand vanuit zijn of haar hart iets is of doet. 'barmhartig' zijn: actief meeleven met iemands lijden vanuit je hart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie etymologische verduidelijking, Stefan, waarvoor dank.

      Verwijderen
    2. Barmhartig komt van baarmoeder

      Verwijderen
  4. Maria dank u voor zoveel kracht en moede ging omvormer te gaan in onze liefde tot God.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als we métJezus in ons hart de dag en de nacht doorbrengen, dan (her)kennen we de waarheid, door de Geest van Christus,
    die ons tegelijk laat onderscheiden hoe de geest van de antichrist de media en de wereld vergiftigt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten