maandag in week 3 van de advent

De hogepriesters en de oudsten waren bekommerd om zichzelf, hun denken, hun veiligheid, en niet om de waarheid. Dat maakte hen niet enkel blind, maar ook ontoegankelijk. Hun hart bleef gesloten.

Laten we niet te snel denken dat we niet zijn zoals de oudsten en de hogepriesters uit het evangelie van vandaag. De meesten van ons besteden heel wat energie in het omhelzen wat zij zien als hun waarheid. Wat ik denk, wat ik zeg, hoe ik het zie… ja, dat vind ik toch wel belangrijk. En een ander moet dat maar respecteren. Ieder z’n waarheid… weet je wel? Als we allemaal zo moesten praten en leven… er zou nog weinig plaats zijn voor ‘dé waarheid’.

Gods waarheid is een waarheid die we niet kunnen maken, we kunnen haar enkel ontvangen. De Geest zal ze ons openbaren. Dit vraagt openheid, leegte, innerlijke armoede. Het vraagt geloof, in de zin van je toevertrouwen aan het waaien van de Geest. Sneller en makkelijker gezegd dan gedaan.

In deze is het belangrijk bereid te zijn je altijd opnieuw kritisch te bevragen. Waarmee bedoeld wordt dat je nooit te snel mag denken Gods waarheid in pacht te hebben, of te begrijpen, laat staan haar te beleven. Een mens is een evoluerend wezen, ook op geloofsvlak. Zoals je dacht over God wanneer je twintig was, zal dit anders zijn wanneer je veertig bent, en zal dat weer geëvolueerd zijn wanneer je zestig wordt.

In welke levensfase je ook bent, het gaat erom je te ‘oefenen’ in het arm worden van geest. Immers, wie innerlijk arm is, zal groeien in z’n bereidheid God te ontvangen zoals Hij is, zoals Hij in Christus naar ons toekomt. Dit vraag een levenslange oefening.

Het hart van dit ‘oefenen’ is het gebed; het gebed van het hart. Het is in leegte voor Hem komen te staan, los van eigen invullingen hoe God voor u is. Het is God God laten zijn. Het is Hem toelaten in je innerlijke leegte zodat Hij, en enkel Hij, je volheid zal worden. Het is gaan staan in het grote ‘Gij’, en met Maria zeggen: ‘mij geschiede naar uw Woord’.

Wie deze weg van overgave gaat, zal gaandeweg groeien in inzicht en waarnemen. Diep in zichzelf zal hij in waarheid Gods waarheid ontvangen, deze in stilte omarmend, zodat God God mag zijn in het gebed en het (biddend) leven. Hij zal leren God waar te nemen in de wereld waartoe hij gezonden is. Hij zal God ‘zien’ in de ander, oproepend tot liefde.

Moge God zich tonen en zich kenbaar maken. En mogen wij daar voor open staan; arm en leeg.

Een mooie maandag,

kris

Reacties

  1. Prachtig Kris. God God laten zijn. Ik hoorde ook eens in een preek: “ Doe als God, wordt mens”. Dit is ook iets om over na te denken. Volledig mens te zijn naar Zijn bedoelingen. Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Doe als God, wordt mens" schrijf je. Prachtig!!!

      Verwijderen
  2. kris, hoewel ik Jezus reactie op de hoge priesters nog steeds niet begrijp - de hogepriesters weten zowel van Jezus als van Johannes niet waar die zich op baseren, alleen, aan Johannes kunnen ze het niet meer vragen - ; ik vind jouw beschouwing over waarheid en arm zijn van geest heel erg mooi en heel erg een antwoord op de treurigmakende versnippering waarin we nu leven. dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. farizeeën en wetgeleerden zijn zeer hoogmoedige mensen, die denken dat ze het beter weten, beter dan Johannes en Jezus. Zolang je dat niet inziet kan je Jezus reactie niet begrijpen. Begrijpen wie begrijpen kan. Ook zijn zij blind. En is het moeilijk praten met zulke mensen. Sommigen zijn dan nog heel koppig (koppigheid). Duidelijk?

      Verwijderen
  3. Er is vandaag een zeer mooie link van de eerste lezing naar het evangelie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. ik zou eerder zeggen : wordt een goed mens!!
      Er zijn ook mensen die niet geloven in Christus!!
      Met enkel mens worden kom je er niet.
      Door het doopsel worden wij opnieuw (nieuwe mens) geboren, niet met water maar in de Geest van God. Zo worden wij als kinderen van God, dat met Gods plan overeenkomt.
      Niet zomaar gewoon mens zijn, (humanisme)

      Verwijderen
  5. Al eens aan gedacht dat Jezus en zijn leerlingen 's avonds rond het vuurtje met een stuk brood en een geroosterd visje wel eens duchtig zullen gelachen hebben toen Petrus zei: "Meester, je hebt ze weer goed liggen gehad die Farizeeërs en ze eens goed op hun plaats gezet". Ja, het evangelie zit vol humor. Maar je moet hem ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Farizeeën, zeer hoogmoedige mensen, hebben ook hun eigen humor, vergeet dat niet.

      Verwijderen
    2. Wie geeft u het recht om het evangelie zomaar naar eigen smaak en humor te veranderen?

      Verwijderen
    3. Hoogmoed is het zich afsluiten van Gods Geest, en alleen willen leven volgens eigen
      menselijke inzichten en spontane neigingen!!

      Verwijderen
  6. thema is 'hoop' :
    'de verwachting van de verlossing van ons lichaam'
    namelijk de hoop op de gelukzalige verrijzenis die ons zal doen delen in de onvergankelijkheid.
    Christelijke hoop: Jezus wederkomst in heerlijkheid, het laatste oordeel, het eeuwig leven, de verrijzenis van de doden, .......
    De hoop op de eeuwige heerlijkheid (Kol1,27)
    De christelijke hoop richt zich dus op de uiteindelijke werkelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten