vrijdag in week 2 van de advent

‘Ik geef jullie onderricht in je eigen belang...’, zo lezen we vandaag bij de profeet Jesaja.

Gods onderricht gaat veel dieper dan een gericht zijn op een 'weten hoe het moet'. Want, wat dit laatste betreft: in ons hoofdje weten we doorgaans maar al te goed hoe het moet. En toch spelen we het maar met mate klaar te doen wat God vraagt. De reden zit 'm doorgaans in het feit dat we ons moeilijk kunnen toevertrouwen aan het werkelijke onderricht dat God ons bieden wil: het onderricht van het hart.

Immers, het onderricht dat God biedt is niet zozeer gericht op een verstandelijk kennen of weten. Wat Hij wil is ons in ontmoeting brengen met Zichzelf, dat veel dieper reikt dan onderricht geven puur op vlak van verstandelijk kennen of weten.

Het gaat om eenwording, vereniging, intimiteit tussen God (in Christus) en wij. Dit 'gaan met de Heer', deze verkering tussen Hem en ons, gaat zoveel dieper dan een verstandelijk weten. Het gaat veeleer om een ervaring van samensmelting die ons zal stuwen Gods liefde te baren vanuit onze intimiteit met Christus.

‘Leven in hoop’, is je toevertrouwen aan Gods onderricht zoals hierboven beschreven. Laten we daarom innerlijk stil worden; met een luisterend en aandacht oor, tredend in zijn aanwezigheid, om van Hem te ontvangen, om vanuit Hem te geven, ieder omarmend die Hij aan ons toevertrouwt.

kris

Reacties

  1. Ik zal me vandaag er op toeleggen ...met een luisterend en aandachtig oor de mensen te benaderen!
    Moge Christus in de stilte van mijn en onze harten in de diepte van mijn en onze ziel mij en ons daarbij helpen !
    Dankjewel Kris voor ons daarin aan te moedigen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Contemplatief in de actie, zelfs in de grootste drukte en het sterkste rumoer...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten