dinsdag in week 5 door het jaar

Jezus sprak tot de schriftgeleerden en Farizeeën: 'Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven: “Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij.'

Bidden is buiten- én binnenkant. De binnenkant doet ons God ontmoeten. De buitenkant geeft vanuit de binnenkant leven aan de wereld. Maar wie enkel de buitenkant dient, zal zijn ontmoeting met God ontlopen. Hij zal zichzelf ontmoeten als inpakpapier zonder geschenk voor de Ander.

Laat ons God ontmoeten met het hart, gemeend en zuiver, vanuit zijn inwoning in ons, vanuit de warmte van zijn Geest. En laten we zo de deuren van ons hart open zetten voor de wereld, haar welkom hetend alsof God zelf door al die mensen en dingen naar ons toekomt. Laat ons op deze wijze broederschap vormen met alles en allen; van binnen naar buiten.

Moge onze basishouding altijd zijn: elke mens (gelovig, anders gelovig, of ongelovig) is een kind van God en vraagt uit zichzelf bemind te worden. Als christen zijn we geroepen ieder te beminnen, zonder onderscheid, vanuit God. Net zoals Hij vanuit Zichzelf, in Christus, ieder mensenkind bemint.

kris

Reacties

  1. Merkwaardig : hoe Jezus de godsdienstigheid ontmaskert die offers vraagt en reinheid
    Nochtans zeggen theologen dat Jezus zelf zijn leven heeft ge-offerd
    En het beeld van de goede herder werd vervangen door het kruisbeeld

    Merkwaardig : hoe Jezus de liefde en zorg voor onze ouders (dienst aan onze naaste familie) als voorbeeld geeft van godsdienstigheid

    Merkwaardig ook : hoe Jezus aanvankelijk zijn boodschap richtte tot de Joden alleen, en Kris nu schrijft : elke mens (gelovig, anders gelovig, of ongelovig) is een kind van God

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou fijn zijn om deze vragen, en nog veel andere met elkaar te kunnen bespreken en uitdiepen. Dat is niet in een paar zinnen te beantwoorden. Het is mooi om daarmee bezig te zijn als we voorop blijven stellen dat het goed is om te zoeken maar: “Behoud het goede”. Voor mij betekent dat toch steeds meer om als een mens door het leven te gaan en vooral te proberen om Gods goedheid kenbaar te maken aan iedere mens.

      Verwijderen
    2. Hoe vinden we dus een betere benadering van de andersgelovige op onze zoektocht naar een nieuw soort christendom? We zouden kunnen beginnen door de Schrift te onderzoeken. We zouden kunnen kijken naar Johannes 1:9; 3:17 en 12:32, om maar te zwijgen van 21:22, waar Jezus een vraag over iemands geestelijke status beantwoordt met de woorden: ‘Het is niet jouw zaak. Volg jij mij!’ We zouden vervolgens kunnen kijken naar Paulus’ brief aan de Romeinen.

      Paulus maakt duidelijk dat mensen nooit geoordeeld worden op basis van kennis die ze niet hebben, en dat God iedereen die het goede doet zal zegenen met ‘glorie, eer en vrede… God maakt geen onderscheid.’ Hij voegt eraan toe dat als mensen van andere religies ‘de wet niet hebben, maar de wet van nature naleven, … zichzelf tot wet zijn, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart is.

      Verwijderen
    3. Het wij-zij denken aan diggelen
      We zouden kunnen gaan naar het boek Handelingen om te zien hoe Paulus een vergelijkbare overtuiging onder woorden brengt in een gesprek dat hij had in Athene, waarin hij zegt: God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft … heeft … de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: ‘Uit hem komen ook wij voort.’ (17:24-28)

      In die paar woorden gooit Paulus het typische Grieks-Romeinse wij-zij-denken aan diggelen (en de overeenkomstige, westerse, christelijke wij-zij-denkwijze). Mensen van elke taal, cultuur en religie krijgen een plek in Gods wereld, en geen enkel volk krijgt toestemming om anderen te verpletteren, uit te roeien, te overheersen of aan zich te onderwerpen.
      Bron: E.O.

      Verwijderen
    4. Helemaal akkoord met die zienswijze : GOD is er voor IEDEREEN.

      Verwijderen
  2. Vandaag op wereldziekendag zou ik graag enkele gebeden met u delen.

    Lieve Vader, moge onze wereld een plaats zijn waar, naast alle aandacht voor de mogelijkheden van de moderne medische wetenschap, ook ruimte is voor hen die moeten leven met ziekte, beperking en pijn. Waar geluisterd wordt naar hun vragen en behoeften,
    waar medeleven vanzelfsprekend is.
    Effeta, bron van álle barmhartigheid, wij bidden U!

    Lieve Vader, moge uw kerk een plaats zijn met open ogen en oren voor sexueel misbruik,
    de ziekte die zich binnen de kerk, Uw lichaam, zo pijnlijk geopenbaard heeft.
    Dat deze ziekte niet met alle beschikbare middelen afgedekt wordt, maar dat het genezingsproces, dat ziek-zijn ten diepste is, zijn werk moge doen.
    Effeta, bron van álle heelheid, wij bidden U!

    Lieve Vader, moge onze christengemeenschappen en parochies plaatsen zijn waar wij elkaar steun geven om te kunnen leven doorheen ziekte, beperking en pijn, zoals ook ik dat persoonlijk de afgelopen acht jaren in dankbaarheid heb mogen ontvangen. Dat wij de waarde mogen zien van ziekte, als een door God gegeven kans om te groeien in menselijkheid.
    Effeta, bron van álle liefde, wij bidden U!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ter info : 'Effeta' betekent : ga open
      Dit gebed zegt 'effeta' aan onze gesloten oren, hart en handen ?

      Verwijderen
  3. Helder deze verwoording van Jezus van 2 manieren om te ‘geloven’. Ik raad u aan de film ‘ The two popes’ te gaan zien. Duidelijker kan het niet. Fijne dag. Vrede en alle goeds. Cecile

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten