woensdag in week 4 door het jaar

En ze namen aanstoot aan Hem ...

Jezus moet vermoed hebben dat dit ging gebeuren. En toch ging Hij. Hij had evengoed niet kunnen gaan. Maar Hij ging. Het was zijn zending aan iedereen de Blijde Boodschap te melden, ook aan hen waarvan Hij wist dat de boodschap niet echt zou aankomen.

Eigenlijk geldt dat ook voor ons. Want soms maken we het ons makkelijk. Als we al op een of andere wijze ‘verkondigen’, doen we dat gewoonlijk tot mensen waarvan we op voorhand weten dat de boodschap een zekere ingang zal vinden. Maar ook naar hen gaan waarvan we weten of vermoeden dat het geen ingang zal vinden… da’s heel andere koek. Nochtans is ook dat evangelie.

Jezus’ boodschap uitdragen naar hen die er – op het eerste zicht – niet onmiddellijk voor openstaan, is niet makkelijk. We moeten dit verstandig aanpakken.
We moeten op de eerste plaats het evangelie zelf willen zijn, dat wil zeggen dragers van Gods vrede. Vanuit deze vrede kunnen we dan onder de mensen zijn; niet als meerderen maar als één van hen. Het is bereid zijn broederschap aan te gaan met de medemens; met elke medemens, zonder onderscheid. Dus ook met hen die ons als lastig overkomen: godslasteraars, leugenaars, mensen die hun partner bedriegen, maar ook de lastige collega, de ambetante buur, de in onze ogen luierik die niet wil werken, de narcisten, racisten en fascisten, en allen waarop we zo graag een etiket plakken. In wezen zijn het allemaal onze broeders en zusters die vanuit hun mens-zijn vragen om bemind te worden. Als christen zien we toch immers iedere mens als kind van God die bedelt naar liefde… niet?
Evangelie is de bereidheid in je dragen ieder graag te zien, en met hem of haar broederschap te vormen.

Als we dit niet kunnen opbrengen (wat des mensen is) moeten we in de spiegel durven kijken en ons afvragen waarmee we bezig zijn, vragen om vergeving, bidden om genade, om weer het avontuur van de liefde opnieuw aan te gaan.

Weet je wat aanspreekt bij mensen? Authenticiteit. Wanneer mensen aanvoelen dat je authentiek als christen door het leven gaat (ook al gaan ze met de inhoud niet akkoord) spreekt dit dikwijls veel meer aan dan een goed opgebouwde homilie tijdens een prachtig verzorgde eucharistieviering. Er is uiteraard niets mis mee met dit laatste, maar mensen die daarbij nog authentiek leven, en zo overkomen, spreekt heel erg aan en komt diep binnen. Zeker wanneer men aanvoelt dat je trouw bent in je vriendschap, dat je niet oordeelt en niet neerkijkt. Oh dan kun je veel bereiken.

Maar ik zou zeggen: verzorg je gebedsleven. Vraag en je zult verkrijgen… dat betekent: vraag aan ons Heer momenten waarop je medemensen mag ontmoeten en Hem mag tonen doorheen daad en eventueel woord. Met dit laatste bedoel ik dan vooral het ‘goede gesprek’. Zoveel mensen hunkeren naar een dieper gesprek. Het komt er op aan eenvoudig de juiste snaren bij de ander aan te raken opdat het ‘goede gesprek’ mogelijk wordt. Om deze genade mag je dus in geloof vragen. Echt waar.

En vergeet de humor niet. Ik heb het dan uiteraard niet over spot of humor die naar beneden haalt. Ik heb het over welgezind in het leven staan, met een lach en een grap. Nog al te dikwijls zijn katholieken teveel als kartonnen dozen die vast zitten in hun eigen plooi. Leef vrij, blij, met humor, de ander tegemoet tredend met Gods liefde.

En nu zwijg ik, want ik begin te preken, en dat komt niet goed.

Een mooie woensdag voor ieder van u !!

kris

Reacties

  1. Inderdaad, het komt aan op authenticiteit. Ook als een priester een homilie houdt, moeten de mensen voelen dat hij het ook zo beleeft als hij het zegt. Ik probeer in mijn preekjes altijd eerst te preken tot mezelf. En wat ik zeg, probeer ik uit mijn gebed te laten komen. Ik maak mijn woordjes eigenlijk tijdens mijn gebed, d.w.z. ik ontvang ze van de Heer in mijn hoofd en in mijn hart; thuis schrijf ik dan die gedachten neer. Zo ook vandaag, hier is het:

    Nog een misstap van David. Wat doet hij verkeerd als hij een volkstelling wil houden? Op zichzelf niets. De Romeinse keizers hebben dat later ook gedaan. Maar het volk van Israël is het volk van God. En daar moet God de Heer zijn. Als David weet over hoeveel weerbare mannen hij kan beschikken om zijn oorlogen te voeren, is hij niet goed bezig. Alleen God is de Heer, alleen God mag beschikken over Zijn mensen. Hetzelfde geldt voor ieder van ons. Soms kijken wij onze rekeningen na en tellen samen wat we nog hebben. Een goed huishouden moet dat doen. En toch, niets is zeker. Je kan ziek worden, je kan daardoor je zaak moeten sluiten of je werk op moeten geven, je kan afgedankt worden, je zaak kan plots ophouden te groeien of te bloeien. In de Kerk is dat al niet anders. De bisschoppen kijken hoeveel priesters er nog zijn, hoeveel gelovigen nog regelmatig kerken. Maar dat is allemaal geen echte zekerheid. Het aantal priesters en gelovigen kan dalen, maar ook stijgen. We zijn Gods volk, Hij is de Heer. In mijn seminarietijd werden seminaristen naar Rome of Leuven gezonden om meer competentie te ontwikkelen. Bij sommigen lukte dat, enkelen werden ziek omdat het te zwaar was, nog anderen traden uit of bleven in die academische wereld hangen om een wereldse carrière op te bouwen. Jezus zegt wel dat je vóór je iets serieus begint een begroting moet maken, ook voordat je Hem begint te volgen (Lucas 14, 28-33). Maar in vers 33 besluit Hij dat niemand Zijn leerling kan zijn als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit. Het volgen van Jezus, Kerk zijn geschiedt dus in loslaten, in onthechting, in armoede. Ook Sint Jacobus zegt in zijn brief: En nu gij daar die zegt: ’Vandaag of morgen gaan wij naar die en die stad, wij zullen er een jaar doorbrengen en handeldrijven en geld verdienen…’ Gij weet niet eens wat de dag van morgen zal brengen! Wat is uw leven? Een nevel die verdwijnt. Gij zoudt moeten zeggen: ‘Als de Heer het wil, zullen wij in leven zijn en dit of dat doen…’ (Jac. 4, 13-15).
    Broeders en zusters, wij kunnen op niets vertrouwen en op niemand, tenzij op de Heer. Het was de fout van David te vertrouwen op een groot aantal weerbare mannen. Daarom liet God de pest los over het land om het aantal inwoners te halveren. Laten wij die fout van David niet maken. Heb je nog veel geld, heb je nog veel gelovigen in je kerk, dank God en geef het allemaal in Zijn handen. Hij is de Heer.
    Jezus zelf werd in Zijn dorp ook niet aanvaard. Men moest wel erkennen dat Hij wonderen deed en wijsheid bezat, maar dat Hij, de timmerman die met Jozef hun huizen bouwde, nu ook profeet van God was, dat kon er bij hen niet in. Ze kenden Hem te goed. Dat dachten ze tenminste. Dat gevaar bestaat ook voor ons. Het is ook gebeurd: onze mensen kenden het katholieke geloof of meenden het te kennen en daarom zei het hen niets meer. Aan Jezus mag je echter nooit gewoon worden, aan God ook niet. Jezus ken je nooit! God ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar het in de kern om gaat is dat Jezus ons God = Liefde leert kennen. Eens je die heel persoonlijke liefde van God voor jou hebt ervaren, bloeit het geloof met zijn kracht en blijdschap open.

      Verwijderen
  2. Pr;Daniël en Kris ik dank jullie uit 't diepste van mijn hart voor jullie "preken" !!! :-))
    Vandaag ook "stof" genoeg om over na te denken ! Ja... wie is Jezus ,wie is God ?
    Met bij Hen te zijn in gebed en meditatie ontdekken wij Hen wat meer en wordt de sluier langzaam maar zeker weggetrokken !Maar ook ...komen mijn tekortkomingen naar de oppervlakte !Daarom zonder er aan ten onder te gaan ...onze schuld belijden ,de anderen vergeven ,onszelf ook en als 't kan "spreken "met elkaar ! Vooral "spreken "tot en met Jezus"!
    Ik ben al oud ,zoek Hen al héél mijn lang leven en wààr ik dikwijls om vraag is "HUMOR"
    om vreugdevol ,vredevol en blij (spijts lijden en verdriet ) door 't leven te gaan ! En mijn zijn in ''t Zijne te vinden en dagelijks te beleven !!!Ik heb daardoor véél redenen om Hen dankbaar te zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. we moeten nooit vergeten dat Jezus niet 'het Geloof' kwam brengen, iedereen die hij ontmoette geloofde namelijk al en ook nog (bijna allemaal, een romeinse centurion daargelaten) in dezelfde God. hij kwam 'wijsheid' en 'wonderen' brengen, zo lezen we vandaag. laten ook wij, naar zijn voorbeeld, het beetje wijsheid en wonderen waar we over mogen beschikken delen met eenieder, zonder aanziens des persoons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp dat wij in ons leven niets zelf in handen hebben. Toch kan ik het bovenstaande niet helemaal rijmen met de parabel van de talenten. Elke dienaar moest verantwoorden hoe hij het gebruikt had en welke winst zij daarmee gemaakt hadden. Als men is aangesteld om het volk te leiden moet je toch ook weten wat in het volk aan potentie aanwezig is. Misschien zie ik het teveel met de ogen van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De twee zijn waar. Het zijn twee verschillende aspecten. Je moet woekeren met je talenten, maar die zijn wel door God gegeven. Geen ander, ook niet een overheid, kan er beslag op leggen. Als men iemand in dienst neemt omwille van zijn of haar kwaliteiten, ben je toch nog niet de baas over die ander en ook niet over zijn of haar kwaliteiten. Uiteindelijk moet je alles ontvangen uit Gods hand, ook de anderen, ook je medewerkers, die ook nog gezond moeten blijven. Dat weet onze tijd soms niet meer. Psalm 146 zei het al: 'Vertrouw niet op de mensen, ook vorsten zijn te machtloos, hun hulp is zo gering; zodra hun adem heen is, vergaan met hen hun plannen en alles wisselt weer'. Zo zongen wij het al in de wekelijkse mis op het college op vrijdag.

      Verwijderen
  5. Eens je die liefde van God voor jou en in jou ervaren hebt! Hoe ervaar je die ??Dat wou ik graag ! ik kan maar geloven--arm geloven !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. This is one of the best cryptocurrency exchange site where you can also estimate crypto to dollar rate 1 btc to usd converter calculator, easily buy sell transfer your digital currency instantly in no minimum time fast and secure.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten