maandag in week 6 door het jaar

Bij een wonder denken wij al vlug aan een of andere lichamelijke genezing.
En natuurlijk zijn dat ook wonderen, die - waarom niet - aan ieder van ons kunnen gebeuren. Maar het gevaar bestaat er in dat we ons blind staren op dat soort wonderen, en daarin, en enkel daarin, Jezus' kracht gaan zoeken.

Alle lichamelijke wonderen die ooit gebeurd zijn en nog zullen gebeuren verwijzen naar een veel dieper wonder, namelijk het wonder van Gods bestaan, zichzelf steeds opnieuw openbarend in de Liefde. Zijn naam is 'barmhartigheid', 'vrede', 'trouw', 'goede vrijdag', 'Pasen'; kortom: Liefde. Dat is het wonder van zijn bestaan.

Het is goed om verwonderd te blijven om Gods bestaan. Dit houdt ons in het 'gebed zonder ophouden' en het waakt over ons hart dat op deze wijze niet naar zichzelf gekeerd zal zijn, maar steeds gericht naar Hem waarvan alle leven komt, en dus naar de liefde; de liefde die doet liefhebben.

Laten we dragers en uitdragers zijn van Gods wonderlijk bestaan.

kris

Reacties

  1. Laten wij op het feest van de zeven heilige mannen van vandaag die eendrachtig als broeders samen gingen leven om God via Moeder Maria te dienen, onze lieve hemelmoeder beschouwen die in haar Magnificat een lofzang richt tot God 'die verzadigt wie honger heeft en arm van geest is, maar hen wegzendt met lege handen, die vol van zichzelf zich rijk en verzadigd wanen'. Jezus liet ook die Farizeeën die nooit genoeg bewijzen hadden gewoon staan, maar Hij ging wel verder met rondgaan al weldoende en het Koninkrijk van Zijn Vader verkondigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vraagje, gisteren zei de pastoor in zijn preek;'de menselijke liefde gaat Altijd voor op de Goddelijke eredienst'.
    Het blijft me een beetje bezighouden,ik weet ook wel dat een mens in nood voorgaat op de Eucharistie,en dat zal ik ook steeds laten voorgaan,maar is dit een kerkelijke uitspraak van de pastoor of een persoonlijke mening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit zal betrekking hebben op een deel van de lange bijbeltekst die gisteren gelezen werd waarin Jezus zegt: "Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen." dus als Jezus t zegt....

      Verwijderen
  3. Dank u Stefan,dat hebt u zeer juist opgemerkt in die zin is het verklaarbaar.

    Ik dacht eraan als ik de Eucharistie volg op Radio Maria in de weekdagen,dan ga ik in mijn bidkamertje (vroeger kinderkamer)tijdens de Mis kon het gebeuren dat mijn echtgenoot iets wil vragen(ondertussen weet hij dat ik ongestoord op mijn kamertje wil doorbrengen ,het heeft een poosje geduurd voordat hij het kon aanvaarden,maar nu is het my time geworden).Na de preek dacht ik ;oei ben ik dan fout geweest? als de menselijke liefde voorgaat ?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten