vrijdag na aswoensdag

De profeet Jesaja windt er geen doekjes om. We lezen als woorden van God de Heer: "Is dit niet het vasten dat Ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? Is het niet: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen?"

Het vasten heeft de bedoeling dat we ons keren naar God, dat we afstand nemen van al wat zondig is, dat we berouw tonen en ons begeven op de weg die God met ons wilt gaan. Soberder leven, vasten op voedsel, afstand nemen van, zal ons helpen te groeien in onze diepere intimiteit met God.
Het gevaar bestaat er echter in dat we ons gaan nestelen in een hoekje, met heilige boekjes en gebeden, denkend goed bezig te zijn. Maar in dat hoekje vergeten we echter één ding, namelijk dat groei in God moet betekenen groeien in liefde, in barmhartigheid, in naastenliefde. Als dit laatste niet is, moeten we ons vragen stellen hoe we bezig zijn.

De veertigdagentijd zou ons tot meer liefdevollere mensen moeten maken, mensen die oog hebben voor de medemens in wie de Heer zelf als bedelaar naar liefde tot ons komt.
Maar daarvoor moet gevast worden, moet de woestijn van ons hart worden ingegaan, om geheel alleen met de Heer heel duidelijk de keuze te maken enkel God te dienen. Wie dit laatste klaarspeelt zal een mens van liefde worden en de woorden uit de profeet Jesaja handen en voeten geven.

Moge God gebeuren.

kris

Reacties

  1. Dat vind ik altijd zo mooi, Kris, dat woord dat u ook vandaag gebruikt: 'Moge God gebeuren!' God is een gebeuren, Hij werkt in ons, Jezus doet zelf in ons wat Hij van ons vraagt. Wat een genade!

    Vasten en bidden, godsdienstige oefeningen en vroomheidspraktijken kunnen toch nog niet voldoende zijn. In de eerste lezing moet Jesaja namens de Heer verkondigen dat Israël ondanks al zijn vastenoefeningen niet goed bezig is. De mensen blijven uit op eigen gewin, arbeiders worden uitgebuit. Ook tijdens hun vastentijd maken ze ruzie en slaan driftig met de vuist. Dat is dan voor de profeet ook geen vasten. Vasten is de Heer zoeken, en dat zoeken wordt concreet als men deelt met elkaar en onrechtvaardig geboeiden vrijlaat. Strijden tegen het onrecht, dat behaagt God en dan straalt Gods licht als de dageraad en komt er genezing. Dan kun je erop rekenen dat je gebed verhoord wordt. Het is al een beetje zoals Jezus het zeggen zal: je moet het Koninkrijk van God laten komen door je elke dag te bekeren. Oh, wij ook, wij kunnen zelfs tijdens ons bidden nog negatieve gedachten toelaten over anderen en ons bidden zelfs laten verstoren door kwaad te worden over het onrecht dat mensen ons aandoen.
    Jezus heeft iets beters voor ons: Zichzelf. Hij is de Bruidegom. Als Hij bij ons is, als Hij mag regeren in ons hart, dan is God nabij. Dan is er vreugde. Dan moet je zelfs niet vasten. Vasten is maar nodig als de Heer van je weg is genomen. God kan ook in ons leven soms ver weg zijn. Dat is wel niet zo, God is ons altijd nabij. Maar in ons gevoelen kan God afwezig lijken. Dan is het goed met Jezus op het kruis te blijven bidden en op God te blijven vertrouwen. ‘God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?’, bad Jezus op het kruis. Maar als wij ook in schijnbare Godverlatenheid ons hart blijven verheffen tot God, dan komt God terug. Voor Jezus ook. Juist in de grootste Godsverduistering op het kruis was God Jezus nabij en heeft God ons door Jezus’ lijden en sterven verlost. De schijnbare Godverlatenheid was dan ook niet Gods laatste woord. Gods laatste woord was Jezus’ verrijzenis. Hoeveel vragen wij ook hebben over het leven hierna, eens zullen we ervaren dat God ook in ons doodsuur zeer nabij is en ons optilt tot op Zijn hoogte, dit is Zijn heerlijkheid waarin ook wij zullen mogen delen. Nu is dat voor onze ogen nog verborgen. Als we blijven vertrouwen en in ons gemis van God Hem blijven zoeken, dan komt Hij ons weer zeer nabij. En de rust die ik zo vaak zie liggen op het gelaat van onze gestorvenen, is voor mij daarvan een bevestiging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak een dagdagelijkse gewoonte van bidden, zodoende een relatie opbouwen met de Heer, elk moment.Zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bedoelt u met bidden, ik denk niet dat dit alleen woorden prevelen is.
    onze dagelijkse zorg en ons dagelijks werken 's morgens opdragen aan Jezus, is dat niet gewoon bidden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de schijnbare Godsverlatenheid wordt overwonnen door in Stile Hem in ons weten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gebedstijden zijn tijden van groei.De hemelse maatstaven zijn zo anders dan de wereldse.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten