maandag in week 4 door het jaar

Vandaag beluisteren in het evangelie een ontmoeting tussen God en het kwaad, tussen Jezus en een bezetene. Het is een indringend verhaal waarin het geweld van het kwaad en de verlossing van Jezus zich in volle glorie manifesteert.

Op het eerste zicht is het een merkwaardig verhaal. Doch wie het verhaal ten diepste binnenlaat zal er al vlug achter komen dat het een verhaal is dat gaat over u en mij.

Het kwaad huist in ieder van ons. Klinkt cliché, maar het is wel een feit. Wie zegt geen last te hebben van het kwaad mag zich bij Maria Onbevlekt Ontvangen scharen. Maar bij mijn weten staat zij daar tot op heden een beetje alleen, liefdevol met haar Zoon in haar armen.

Jezus komt ons kwaad tegemoet, zoals Hij naar de bezetene toegaat in het verhaal van vandaag. Jezus wacht niet tot de zondaar naar Hem komt. Nee, Hij vertrekt alvast, de zondige mens tegemoet. Da's goed nieuws voor ons. Wees dus waakzaam, want Hij kan er ineens staan. Dit kan Hij doen op velerlei wijzen: je aansprekend in je gebed, doorheen het Woord uit de schrift, doorheen een medemens, zich openbarend in een situatie, je aanrakend in de eucharistie, je vergevend in een biecht, en zo meer. God is heel creatief als het daarop neerkomt. Aan ons Hem te willen verwelkomen. Waakzaamheid dus.

Het kwaad in de bezetene kwam in opstand, zo lezen we vandaag. Oh dat is zo waar. Laten we eerlijk zijn, we koesteren soms het kwaad, willen het niet loslaten (wel in intentie maar niet in de daad). Ieder van ons heeft zo van die plekjes waarvan we liever niet hebben dat de Heer er zich mee komt moeien. Het zijn duistere plekjes waar we ons bij momenten graag in terugtrekken, er ons in wikkelen, wetend (en daar is de mens merkwaardig in) dat dit hem wegtrekt van de Heer, weg van de waarheid, weg van de liefde. Zoals Paulus zegt: 'Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik.'( (Rom. 7, 19)

Al goed dat Jezus groter is dan onze koppigheid. In zijn goddelijke liefde komt Hij naar ons toe om ons aan te raken, om op zijn woord het kwaad te verdrijven. Ja, ondanks onze innerlijke opstand.

En dan, lieve mensen, komt de keuze. De bezetene in het verhaal van vandaag had kunnen weglopen. Maar dat deed hij niet, integendeel. Hij ging Jezus tegemoet, met heel het legioen kwade geesten die hij in zich meedroeg. Dat geldt dus ook voor ons. Wij zijn in de mogelijkheid weg te lopen van de Heer. Wij kunnen kiezen ons hart gesloten te houden voor Jezus. Wij zijn in de mogelijkheid, meer: wij zijn vrij de weg van het 'ja' te bewandelen of de weg van het 'nee'. Wie kiest voor de weg van het 'nee' kiest tegen de verlossing, tegen de bevrijding, tegen de opstanding; hij kiest voor de leugen. Wie kiest voor het 'ja' kiest voor het leven, voor God, voor de liefde, voor de opstanding; hij kiest voor de waarheid.

Vraag is: zijn we als persoon bereid de verlossing van de Heer toe te laten?

Weet dat Jezus macht heeft over het kwaad in elk mensenhart. Hij heeft de macht over diep ingewortelde gewoontes en dagelijkse neigingen tot kwaad. Maar we moeten kiezen ons hart te openen voor Hem.

Mogen we innerlijk arm worden, Hem welkom heten tot in diepste grafspelonken van ons bestaan. Moge Hij ons aanraken, ons optillen in zijn licht, ons ten diepste genezen.

En getuig. Ja, getuig zoals de bezetene na zijn verlossing moest getuigen onder de mensen waar hij woonde. Het was een opdracht die hij van de Heer kreeg. En Jezus geeft die opdracht ook aan de meesten van ons. Getuig door uw wijze van leven: wees de barmhartigheid van de Heer naar je medemens, heb je naaste lief zoals Jezus u liefheeft, vergeef zoals God u vergeeft, wees teder en sterk, zacht en moedig. Laat zien dat God bestaat; nederig, fier en blij.

kris

Reacties

  1. Dat zeg je goed, Kris. Je laatste zin is ook heel indringend: 'Laat zien dat God bestaat; nederig, fier en blij'. Op radio één luister ik vaak op de middag naar 'nieuwe feiten' en op zondag is dat 'toucher', denk ik. Het valt mij op dat men ons daar echt doet denken in termen van de evolutietheorie. Ik denk zelf ook wel dat er evolutie in de schepping zit, maar in dat alles is volgens mij God aan het werk. In die radioprogramma's wordt van God niet gesproken. Zaterdag ging het over het oog. Alles fijnzinnig uitgelegd in evolutietermen. Goed gevonden. Gisteren ging het over een huisarts die zelf pancreaskanker heeft. Een integer man eigenlijk, denk ik. Toch zal hij actieve euthanasie uit laten voeren op het moment dat hij het nodig vindt. In al die programma's - en dat zal op de TV niet anders zijn, maar ik kijk nooit meer naar de TV, mijn toestel is kapot en ik voel geen behoefte om een nieuw aan te schaffen, ik heb bovendien geen tijd om te kijken - wil men ons eigenlijk gewoon maken aan de idee dat wij een product van de evolutie zijn. Dan zijn wij wel te beklagen. Geen God meer die ons nabij is, puur stof en niet meer dan een plant of een dier. Kan je het zo uithouden hier op aarde? Die huisarts gisteren zei dat hij wel dacht dat er 'iets' is na de dood, maar veel belang hecht hij er niet aan.Toch mooi wat hij zei over de liefde: 'De mens heeft grote hersenen en daardoor moet hij prematuur geboren worden, anders zou het hoofd te groot worden... De evolutie heeft dat dus zo opgelost, maar ook liefde gewekt bij de mens, omdat wij de enige wezens zijn die zolang hulpeloos zijn en afhankelijk van anderen'. Die dokter heeft werkelijk nog christelijke wortels, maar hij laat ze verwateren door zijn wetenschap. Kan je trouwens alles verklaren met evolutie? Er is evolutie, maar vanwaar komt dat allemaal, heel dat heelal? Ik zie God aan het werk in al die grote evolutieprocessen. Maar als er geen God is, komen wij ook tot al die rare abortuswetten en euthanasieregelingen. Het is raar. Ik kreeg net een bericht van iemand van jullie die vraagt mee te bidden in februari opdat die uitbreidende abortuswetgeving er niet komt. In die voorstellen staat zelfs de onmogelijkheid om niet mee te werken aan abortus. Men wil hen die anders denken, gewoon de mond snoeren. Met boetes! Laten wij bidden, beste mensen. Het is nodig. Het kwaad is werkelijk 'Legioen', want de duivels zijn met velen. Toch blijf ik geloven dat Jezus dat legioen aankan. En dat verhaal van vandaag is ook geen sprookje of een literair genre. Daar geloof ik niet in, in al die commentaren van exegeten die het als een manier van spreken voorstellen. Jezus werd werkelijk geconfronteerd met het kwaad in al zijn vormen. En dat kwaad kwam Hij overwinnen. Het heeft wel Zijn dood gekost, maar nu is er ook bevrijding en verlossing mogelijk. Laten wij geloven. Er is meer dan evolutie. God bestaat. Laten wij dat nederig, fier en blij laten zien, zoals Kris zegt. Laten wij God toe ook in ons eigen leven, want het kwaad zit ook in mij hoor. Ik moet er ook tegen vechten. Maar gelukkig mag ik op God vertrouwen. Ik ben meer dan een evolutieproduct, ik ben een teergeliefde kind van de Allerhoogste. En jullie zijn dat allemaal ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Evangelie van deze dag: om over te mediteren ,Jezus hersteld de schepping maakt het duister weer tot licht ,scheidt het kwade van het goede.

    De evolutie,is volgens mij heel eenvoudig uit te leggen,God is en blijft
    dezelfde,voor Hem is één dag als duizend jaren,dat betekent dat God niet evolueert,maar dezelfde blijft,ik zie God wel als een pedagoog die zijn schepping opvoedt.En wat heeft Hij in Zijn voorzienigheid niet allemaal in Zijn schepping gelegd? Er is niets of er bestaat niets dat de mens kan gebruiken of kan maken of ontwikkelen dat niet door God in de grondbeginselen heeft voorzien,alles wat we zien ,het was er al ,het is zo wonderlijk,al die grondstoffen waar men wonderlijke dingen mee kan ontwerpen,ten goede maar ook ten kwade.

    Ja we bidden vurig mee voor die politieke partijen die wetten stemmen ,dat ze de christelijke waarden op de eerste plaats blijven zetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten