maandag in week 2 door het jaar

'Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is, want dan trekt de nieuwe lap de oude stof kapot en wordt de scheur nog groter. Niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken.', zegt Jezus ons vandaag.

De 'nieuwe wereld', de 'nieuwe schepping', waar wij hopelijk deel van willen uitmaken, heeft Jezus als het levend centrum van haar beleving. Dat was nieuw. Dat is nieuw. De Kerk is geroepen om van binnenuit dit nieuwe, Jezus zelf, te belichamen.

In de geloofsbelijdenis bidden we: 'Ik geloof in de heilige katholieke Kerk'. Heilig, ja, dat is ze. Toch de Kerk met een hoofdletter, want Jezus is haar hart.
De kerk met een kleine kerk - om het nu even zo te zeggen -  is de belichaming die dikwijls zwak en lauw is, ook soms nalatend of zelfs zondig.
Doch in wezen is de Kerk heilig en het is haar roeping dat heilige te belichamen door een gemeenschap te vormen die vanuit haar hart liefdevol aanwezig is op alle plekken in de wereld, bereid met ieder broederschap aan te gaan door welgemeend de hand te reiken, door vrede te verkondigen en te stichten, door te werken aan verzoening, door de armen daadwerkelijk nabij te zijn,...

Met z'n allen zijn we geroepen om als één gemeenschap het Lichaam van Christus te zijn, op de plek waar we wonen en werken, met de mensen waarmee we dagelijks te maken hebben, op die plaatsen waar we ons als christenen engageren.

Dit kan in volle caritatieve actie, of door ouderdom of ziekte vanuit de zetel (of bed) biddend voor de wereld.

In de Kerk bestaat geen werkloosheid.

kris

Reacties

  1. Het was al te voorzien. De koning van Israël stelt zich boven koning God. Hij voert het bevel van God maar half uit. Aan de buit, behaald op een vijand, moet de ban voltrokken worden. Het is als met een offer dat we aan God brengen. Dat offerdier of die kaars of die som geld moet voor onszelf vernietigd worden, verbrand of als het om geld gaat, weggegeven aan een goed doel voor de armen. Saul heeft echter zichzelf verrijkt met wat hij buitgemaakt heeft op de Amalekieten. Ja, zegt Saul, maar die buit moet dienen voor offers aan de Heer. Samuël doorziet echter die dubbelzinnigheid. Gehoorzaamheid is beter dan offers, zegt hij. Weerspannigheid staat gelijk met afgodendienst, want dan maak je van rijkdom een afgod. Het gaat altijd om het eren van God. En dat is nooit God hanteren, Hem rond je vinger draaien. Dan is Hij God niet meer.
    Vasten is ook zoiets. Het dient om God te eren. Het dient om boete te doen voor je zonden en om de verhoudingen met de mensen en de dingen en ook met God te herstellen. Het dient om draden te herstellen. Als Jezus echter komt, komt God zelf naar ons toe. De leerlingen van Jezus kunnen niet vasten, want het is bruiloft voor de Heer. Gisteren hoorden wij dat ook al in het verhaal van het wijnwonder in Kana. Nu is het geen tijd meer van boete. Nu is het bruiloft. God trouwt met de mensen. Daar hoort wijn bij, geen reinigingswater meer. Nieuwe wijn brengt Jezus en van de beste. Dat nieuwe dat Jezus brengt, kan niet meer gevat worden in de oude structuren van het oude verbond. Wat Jezus brengt, is niet een verstellap. Jezus brengt een nieuwe schepping. Hijzelf herstelt alle verbanden, alle verhoudingen. En hoewel het nieuwe verbond niet begrepen kan worden tenzij vanuit het oude, toch heeft het oude zijn tijd gehad. Het is voorbij, omdat Jezus de vervulling ervan brengt, de vervulling en de voltooiing.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. week van de éénheid

    nog veel werk te doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op vele plaatsen is er samenspraak en samenwerking tussen verschillende christelijke kerken. Dat groeit wereldwijd. In Mechelen komen we samen woensdag 19.30u in de st Jan Berchmanskerk met gebed en zang van oosterse en westerse christenen uit verschillende ritussen. Elk jaar een deugddoende en verrijkende ervaring. Iedereen welkom. Parking links van de Kerk.

      Verwijderen

Een reactie posten