zaterdag in week 2 door het jaar

... want volgens hen had Hij zijn verstand verloren.

Wie leeft in de geest van Jezus zal beslist voor velen in 'de wereld' ook z'n verstand verloren hebben. Voor 'de wereld' is het immers dikwijls niet meer dan normaal dat je die dingen nastreeft die het eigenbelang dienen. Terwijl het evangelie oproept het gemeenschappelijk belang te dienen, of nog beter gezegd: Gods belang. En het belang van God gaat niet over het bevredigen van je eigen ego, maar wel over liefde tot de naaste, tot allen.

En dan hebben we het over het belichamen van Gods goedheid, over het beantwoorden aan zijn oproep tot vergeving en het werken aan verzoening, over het streven naar een eerlijk economisch systeem, over het delen met hen die minder hebben, over het respectvol omgaan met moeder aarde, over geweldloosheid, gemeenschap, verkondiging,...

Wie deze weg gaat zwemt, jammer genoeg, dikwijls tegen de grote stroom in. Het vraagt moed dit vol te houden. Het vraagt nederigheid niet hoogmoedig te zijn. Het vraagt vooral heel veel liefde niemand te veroordelen maar naar eer en geweten trouw je weg te blijven gaan. En wel in naam van de Heer, vanuit een innige verbondenheid met Hem.

Laten we het samen doen, als Kerkgemeenschap, onze bewust zijnde dat we de wereld zijn ingezonden. Laten we, naar de woorden van paus Franciscus, geen angst hebben onze handen vuil te maken. Laten we eenvoudig en oprecht, biddend en dankbaar, de straten van onze dorpen en steden vullen met Gods liefde door ieder ander te beminnen met de liefde waarmee God elke mens bemint.

Moge ons hart geopend zijn voor God en gericht naar de wereld. Mogen we bescheiden zijn maar niet laf, klein maar niet weggedoken, liefdevol en dapper. Mogen we op de eerste plaats biddende mensen zijn; mensen die vanuit het ontmoeten van God zich engageren in de wereld; ieder naar zijn roeping en mogelijkheden; naar daad, woord en gebed.

kris

Reacties

  1. Ik wil jou Kris en allen die verbonden zijn door het lezen van "Dagelijkse Bijbelcitaat"
    héél hartelijk dankjewel zeggen !
    In het beleven (met vallen en opstaan ) van ons geloof in Christus ,HIJ die in ons
    lééft en ons naar Zijn en onze Vader leidt hebben wij ook het grote voorrecht
    een diepgelovige ,enthousiaste , geleerde en toch nederige priester leider in onze
    parochie te hebben !
    Eenvoudig is het niet om de dag van vandaag christen te zijn ...ja zoals Jezus zelf ondervondt zelf bij zijn familie!
    Daarom dank aan allen die ons helpen en oprichten !
    Laten we elkaar nabij zijn in gebed !
    En dat vleugje humor niet vergeten !!!

    voor "geesteszieken en schijnheiligen aanzien te worden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar sluit ik me graag bij aan Jacqueline! Laten we elkaar nabij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou iedereen gunnen dat ze een klein vonkje mochten ontvangen van de vreugde die het geloof ons biedt. Ik hoop het voor mijn familie en alle mensen om mij heen. Het is heel fijn dat wij door het Bijbelcitaat met elkaar verbonden zijn en met elkaar al zoekende proberen om de Liefde in de wereld gestalte te geven. Wij zijn bevoorrechte mensen en ik ben ook heel dankbaar dat Kris en alle anderen ons ondersteunen in die zoektocht, Een groot dankjewel aan iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Dat zeg ik ook, Etienne. Als je het zo leest zoals Kris het beschrijft, dan weten we vandaag weer wat te doen. Wat is dat evangelie toch mooi! En wat is Jezus toch een prachtfiguur!

      Verwijderen
  5. Ook een grote merci aan Kris, priester Daniel en alle gewaardeerde lieve mensen die regelmatig kleur geven aan het Woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om te lezen de dankbaarheid om een te zijn in een aangereikte Bijbeltekst door Kris.
    “ Ik ben, want ik denk
    Ik ben, want wij zijn een het beleven van het geloof.
    Ik ben een in het lichaam van Christus: de Kerk.”
    Amen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten