zaterdag in week 21 door het jaar

KRACHT IN KWETSBAARHEID
(Bij 1 Kor 1, 27-29)

Bij Paulus lezen we vandaag: Wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. 

Paulus wijst ons op een waarheid die vaak over het hoofd wordt gezien in een wereld waar kracht, succes en wijsheid worden beoordeeld op basis van uiterlijke prestaties. In de ogen van de wereld worden degenen die gezond, daadkrachtig en vol initiatief zijn, beschouwd als wijzen en sterken. Maar God hanteert een andere logica. Wat zwak en kwetsbaar lijkt, wordt door Hem uitgekozen om een diepere wijsheid te onthullen en om datgene wat als sterk en wijs wordt gezien, op een nieuwe manier te benaderen.

We leven in een samenleving waar de zwakken - zij die lijden onder een beperking, ouderen die hun kracht verliezen, of degenen die door pech zijn getroffen - vaak worden gezien als hulpbehoevend, als degenen die afhankelijk zijn van de goedheid van anderen. En ja, het is een deugd om de ander te helpen, om liefdadig te zijn. Maar het is belangrijk om te zien dat deze 'zwakken' ons meer leren dan wij hen ooit zouden kunnen geven.

Het zijn juist deze mensen, die door hun broosheid en kwetsbaarheid, het beste in ons naar boven halen. Zij roepen in ons de diepste menselijke waarden wakker: nederigheid, dienstbaarheid en liefde. Ze stellen ons voor de vraag: wat betekent het echt om sterk te zijn? Is het niet eerder de kracht om lief te hebben, om te dienen, om te buigen voor de ander in zijn kwetsbaarheid? De zogenaamde zwakken worden zo onze gidsen, die ons uitdagen om onze eigen zwakheden onder ogen te zien, voorbij de façade van kracht en zelfredzaamheid te kijken, en te groeien in ware wijsheid.

Wanneer we in contact komen met iemand die, door wat de wereld als zwak beschouwt, ons uitdaagt om lief te hebben en te dienen, worden we gevormd. De vraag is dan niet langer wie de sterke of de zwakke is, maar wie werkelijk in staat is om de ander naar grotere hoogten van liefde en menselijkheid te brengen. De kwetsbaren in onze samenleving, die ons leren wat het betekent om waarlijk mens te zijn, worden dan onze leermeesters in het leven.

In hen schuilt een wijsheid die de wereld vaak niet begrijpt, maar die alles wat we menen te weten op zijn kop zet. Wat zwak lijkt, blijkt een bron van kracht; wat onbelangrijk lijkt, wordt een bron van diepe betekenis. Zij tonen ons een weg die niet gericht is op eigen eer of kracht, maar op liefde en dienstbaarheid.
Dat is de wijsheid die Paulus ons vandaag voorhoudt.

Laten we bidden

Goede God,
wij danken U voor de wijsheid die U ons toont in de eenvoud en de kwetsbaarheid. U hebt gekozen wat de wereld als zwak beschouwt om ons te onderwijzen en te inspireren. Help ons te zien dat ware kracht schuilt in liefde en nederigheid. Geef ons het inzicht om voorbij uiterlijkheden te kijken en de diepere betekenis te vinden in onze ontmoetingen met anderen. Laat ons alzo door uw leiding de weg vinden naar een leven van oprechte liefde.
In Jezus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, ik wens je een weekend toe vol inspirerende ontmoetingen.
Met een genegen groet,
kris


Om mee op weg te gaan

Sta ik toe dat mensen die kwetsbaar zijn het beste in mij naar boven halen?

Hoe kan ik de wijsheid van hun kwetsbaarheid in mijn dagelijks leven integreren?

Reacties

  1. Ik heb het zelf niet altijd eenvoudig gevonden om de weg van de dienstbare liefde te vinden of te volgen, maar zowel mijn opvoeding als de levensomstandigheden hebben mij daarin erg geholpen. En ik moet zeggen dat het voor mij ook zingevend is geweest en ik soms een diepe voldoening kon vinden om anderen te helpen, hetzij fysiek of door een goed gesprek. Wat ik nu zie gebeuren rond mij en ook in mijn eigen leven is dat, met ouder te worden, mensen die zichzelf ten volle gegeven hebben nu zelf worstelen met zingeving wanneer dat letterlijke rondlopen en de fysieke inzet voor anderen noodgedwongen stopt door allerhande kwaaltjes of een of andere ernstige ziekte... Hoe moeilijk is het dan om van hulp-gevende naar hulp-krijgende te gaan... Voor mezelf is het belangrijk om geestelijk te groeien in biddende dienstbaarheid, en vandaar het belang van dit dagelijks bijbelcitaat... Dat is altijd een zinvolle start van de dag, dus ja, dankbaar dat dit mij en ons gegeven is!
    Wivina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helpen is goed , maar u ALTIJD willen laten helpen door Hem is zeker beter, want dan kun je beter gaan helpen. Hij is gekomen om ons te dienen, te helpen , zodat ook wij zouden kunnen dienen en helpen. Gods zegen voor u allen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heer, geef mij de genade om U te behagen met mijn talent. Alle lof aan U Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je kris en dank ook aan wivina voor jullie bijdragen vandaag. het zet me aan het denken over mijzelf, mijn afhankelijke hulpbehoevendheid zowel als mijn dwangmatige hulpvaardigheid. een moeilijke balans. laat ik vandaag maar speciaal aan Maria de Middelares om de genade van onderscheiding vragen, om hier mijn weg in te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten