vrijdag in week 17 door het jaar

OVER ONGELOOF DAT WONDEREN BEPERKT
(Bij Mat 13, 54-58)

Na heel wat rondtrekken en verkondigen komt Jezus vandaag langs zijn eigen erf. Hij komt thuis. Normaal zou je dan denken: Feest, want onze Jezus komt thuis. Maar nee hoor, ze nemen ‘aanstoot’ aan Hem. En wel om dezelfde reden als op andere plaatsen: men accepteerde niet dat Hij in naam van God sprak, vergeving schonk, en wonderen verrichtte. Of anders gezegd: men kon niet geloven dat Hij Gods Zoon was, de verwachte Messias.

Niet thuis kunnen komen in zijn eigen familie ... het moet een harde noot zijn geweest voor Jezus.

En wat is het gevolg van het ongeloof van de mensen? Hij kon niet veel wonderen verrichten, zo lezen we. Geloof heeft immers te maken met je hart openen, je ziel geven aan het gebeuren, en je hele zijn toevertrouwen aan wat (aan Wie) er naar je toekomt. Kun je dit laatste niet, uit ongeloof, dan kan het wonder van Gods aanraking, Gods genezing, nauwelijks of niet plaatsvinden.

Daarom is het zo belangrijk de Heer te herkennen als wie Hij is: God die Mens is geworden onder ons; ten volle gelijk aan ons, én helemaal God. En dan kan het wonder geschieden: het wonder van eenwording tussen ons en de Heer, het wonder dat Hij door ons heen kan leven, werken en bidden.

Laten we ons openen voor dit wonderlijke gebeuren, opdat we vanuit een diepe godsontmoeting de dingen mogen doen die we te doen hebben.

Laten we bidden

Heer Jezus,
wij komen naar U met een open hart,
en vragen U om ons te helpen
uw aanwezigheid te herkennen.
Moge de heilige Geest ons bezielen
met de gave van een diep en sterk geloof;
een geloof dat de grenzen
van ons begrip ver overstijgt.
Moge zo uw wonder van liefde
door ons heen gebeuren.
In uw naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge Jezus, God die onder ons mens is geworden, je met zijn nabijheid vergezellen op je levenswandel vandaag.
Genegen, kris


Om mee op weg te gaan

Hoe ervaar ik Jezus in mijn eigen leven? Heeft deze ervaring invloed op mijn denken en handelen?

Welke specifieke wonderen of zegeningen heb ik in mijn leven ervaren? Hoe kan ik deze erkennen en waarderen?

Reacties

  1. Ik leer Jezus kennen door het Dagelijks Bijbelcitaat te lezen, de lezingen in de zondagsliturgie beluisteren... In de voetsporen van Jezus treden, betekent voor mij luisteren naar anderen, tijd maken voor een gesprekje, anderen bemoedigen, me niet te veel laten meeslepen door wereldse dingen, mensen die het moeilijk hebben omarmen, proberen te delen met anderen...
    Ik merk regelmatig dat mijn gebed verhoord word en dan ben ik zo blij. Ik ervaar soms dat door de onverwachte aanwezigheid van mensen wanneer een bepaald probleem zich aanmeldt, ik die mensen ervaar als engelen op mijn pad... Dan denk ik, dit kan geen toeval zijn. Hier voel ik de aanwezigheid van Gods helpende hand. Ik dank de Heer in een schietgebedje...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten