maandag in week 21 door het jaar

LIEFDE VERSUS HUICHELARIJ
(Bij Mat 23, 13-22)

Met zijn drie keer 'wee u' aan het adres van de schriftgeleerden en farizeeën waarschuwt Jezus ons voor een geloofsleven dat zich beperkt tot uiterlijke schijn zonder innerlijke waarheid. We zouden dan zijn als slechte appels: van buiten glanzend en mooi, maar vanbinnen leeg en smaakloos.

In het christendom gaat het om de innige ontmoeting tussen God en de mensheid, als een goddelijke kus. De kunst is om in deze omarming te blijven staan, levend in volle gemeenschap met God door Christus. Dit vraagt om een biddend hart, niet slaafs, maar uit liefde, van Aangezicht tot aangezicht, in diepe ontmoeting met de Vader, gestuwd door de Geest, levend in Christus en gericht op een liefdevol leven in Hen, biddend en actief betrokken op de wereld.

Het spreekt vanzelf dat deze weg van innige liefde niets te maken heeft met huichelarij of formalisme. Het christendom is een religie van oprechtheid, een godsdienst van het hart, van Hart tot hart. Dit staat volledig haaks op elke vorm van huichelarij of formalisme. En daar wijst Jezus ons vandaag op.

Laten we bidden

Vader,
moge de heilige Geest
ons ten diepste bezielen,
opdat ons geloof
oprecht en waarachtig mag zijn.
Help ons om in diepe liefde en verbondenheid
in U te leven,
geleid door Christus,
onze Broeder en Heer.
Amen.

Geliefde mensen, moge waarheid en oprechtheid ons hart leiden in onze relatie met God en medemens.
Zegen over deze nieuwe week.
Van harte, kris


Om mee op weg te gaan

Wat zijn de tekenen van mogelijke huichelarij in je geloof en hoe kun je deze herkennen?

Neem tijd en stilte en overweeg welke signalen mogelijk wijzen op huichelarij in je geloofsleven. Het doel is om je bewust te worden van gedragingen of houdingen die een niet-authentieke of onoprechte beleving van het geloof aanduiden.
Bid dat de Heer je mag genezen en dat de heilige Geest je van binnenuit mag leiden.

Reacties

  1. Dank Kris ,ik vind dit evangelie zeer moeilijk met met het woord van leven kan ik er vandaag ook van leven met een biddend hart, verbonden met de drie-éne God actief betrokken op de wereld.Dank jewel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik herken hier de strijd van paus Franciscus tegen het zgn clericalisme. broodnodig, ook nu weer in nederland. een strijd die Jezus voerde en helaas nog steeds gevoerd moet worden en nog wel tegen diegenen die zich zeggen te beroepen op Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk vrees ik dat het een lange strijd word. Zoveel jaren misgroei...al dat machtsgevoel dat er met gepaard gaat 🥴.en mooie dingen worden traag geboren. Dat de liefde mag zegevieren 🙏

      Verwijderen
  3. Moeilijke evangelietekst... maar de clou van het woord van leven helpt om de ware betekenis van het evangelie te vatten. Dank hiervoor Kris! Soms geraak ik in situaties verzeild waarin ik de neiging heb om te (ver)oordelen i.p.v. het los te laten. Op dat ogenblik voel ik me wel een huichelaar. Langs de andere kant denk ik dan... laat ze doen, ieder zijn bron van waaruit gehandeld/geleefd wordt. Zelf ben ik dan achteraf wel blij, dat ik bij mezelf voel dat ik bij de Bron moet blijven en van daaruit leven. Dit is niet altijd gemakkelijk, omdat we geen robots zijn... denk ik dan. Elke dag opnieuw proberen er het beste van te maken en op te passen voor huichelarij bij mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten