donderdag in week 20 door het jaar

DE MANTEL VAN BEREIDHEID
(Bij Mat 22:1-14)

We leven in een wereld vol uitnodigingen. Sommigen zijn aantrekkelijk, anderen verleidelijk, en weer anderen onverwacht. Maar er is één uitnodiging die boven alles uitstijgt: de uitnodiging van God om deel te nemen aan zijn koninkrijk, aan de bruiloftsmaaltijd die Hij voor ons heeft bereid.

In de gelijkenis van de koninklijke bruiloft, zoals vandaag verteld door Jezus, zien we dat – in tweede instantie – iedereen wordt uitgenodigd, ongeacht wie ze zijn of wat hun verleden is. De genade van God kent geen grenzen; zijn uitnodiging is voor ons allen. Of we nu dwalen in duisternis of al wandelen in het licht, de deur van zijn koninkrijk staat voor ons open.

Maar er is één voorwaarde, één onmisbaar onderdeel van deze uitnodiging: we moeten de 'mantel van bereidheid' aantrekken, ons hart openen voor de oneindige barmhartigheid van God. Deze mantel is geen luxe kledingstuk, maar een symbool van ons innerlijk verlangen om ons leven door zijn liefde te laten veranderen.

De heilige Geest biedt ons een garderobe die ons de juiste kledingstukken aanreikt voor onze reis naar Gods koninkrijk. Het is door de heilige Geest dat we de mantel van bereidheid zullen ontvangen en dragen. Deze goddelijke gids werkt in ons hart, schenkt ons de kracht en wijsheid om onszelf open te stellen voor Gods genade. In de gloed van de heilige Geest vinden we de moed om onze trots en angsten los te laten en de liefde en vergeving van God te omarmen.

Het is deze mantel van bereidheid, aangereikt door de heilige Geest, die ons waardig maakt om aan Gods tafel plaats te nemen. Het is de openheid om zijn barmhartigheid te ontvangen en ons door Hem te laten omvormen.

Laten we onszelf de vraag stellen: Zijn we inderdaad bereid om onze trots en angsten los te laten? Zijn we bereid ons hart te openen en de genade van Gods liefde en vergeving aan te nemen? Alleen dan kan God zijn wonder van barmhartigheid in ons bewerkstelligen. Hij wacht tot we die mantel aantrekken.

Laten we ons biddend omhullen met Gods liefde en zo de vreugde ervaren van een leven dat volledig gewijd is aan Hem.

Laten we bidden

Heer God,
dank U voor uw uitnodiging tot uw koninkrijk.
Help ons om met een open hart
uw genade - in Christus - te ontvangen
en de mantel van bereidheid aan te trekken.
Mogen we door de heilige Geest
de moed vinden
om onze trots en angsten los te laten
om ons te laten vernieuwen door uw liefde.
Mogen we met vreugde uw genade omarmen
en plaatsnemen aan uw tafel.
In Jezus' naam.
Amen.

Geliefde mensen, moge ons hart openstaan voor Gods genade. Laat de heilige Geest je leiden, je moed en wijsheid schenken om met een bereid hart de liefde en vergeving van God te omarmen.
Met een genegen groet,
kris


Om mee op weg te gaan

Welke gedragingen of gewoonten belemmeren mij om de 'mantel van bereidheid' te dragen?
Deze vraag helpt je te reflecteren op eventuele obstakels in je leven die je verhinderen om volledig open te staan voor Gods genade.

Sta ik open voor het omarmen van stilte en tijd in mijn gebed, zodat ik me volledig kan overgeven aan de heilige Geest, die me zal helpen nederigheid te ontwikkelen en zo klaar te zijn om de 'mantel van bereidheid' te dragen?
Deze vraag onderzoekt of je bereid bent om de rust en het geduld in je gebed te omarmen om jezelf volledig aan gloed de heilige Geest toe te vertrouwen. Dit proces helpt je om nederig te worden waaruit een juiste houding ontstaat om innerlijk te groeien wat betreft je overgave aan de Heer.

Reacties

  1. Jezus zei: Ik dank U, Vader, Heer van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandige verborgen hebt gehouden en ze aan kleinen hebt geopenbaard. Zalig de armen van geest want hun hoort het koninkrijk van God toe. Velen zijn geroepen
    maar weinigen uitverkoren.”

    BeantwoordenVerwijderen
  2. --om onze trots en angsten los te laten --
    Mijn trots zou ik kunnen los laten maar mijn angsten blijven mij beheersen.
    Ik vraag hulp aan de H.Geest .om mij te steunen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "we moeten de ‘mantel van bereidheid’ aantrekken, ons hart openen voor de oneindige barmhartigheid van God. Deze mantel is geen luxe kledingstuk, maar een symbool van ons innerlijk verlangen om ons leven door zijn liefde te laten veranderen."
    om dit evangelie door de voorgaande zin laagdrempelig te maken, ...daar sta ik paf van!! Dank hiervoor, het maakt mij nederig, Lezend in "de wolk van het niet weten"; vraag ook ik hulp aan de H.Geest .om mij te steunen.!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten