vrijdag in week 20 door het jaar

IN DE STROOM VAN DE LIEFDE
(Bij Mat 22, 34-40)

Als we de rijkdom en diepte van de Bijbel in enkele woorden zouden moeten samenvatten, zouden we dit kunnen doen met de woorden van Jezus aan de wetgeleerde: 'Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.' Deze woorden vormen niet alleen de essentie van ons geloof, maar ook de basis van ons handelen en ons leven.

Hoewel deze twee geboden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, beluisteren we er een zekere hiërarchie in. Onze liefde voor de naaste vindt haar oorsprong en kracht in de liefde van God. Het is deze liefde van God die ons van binnenuit beweegt, ons motiveert en ons in staat stelt om werkelijk van de ander te kunnen houden. Zonder deze eerste liefde, zonder deze innerlijke bron, zou onze liefde voor de naaste vaak een uitputtende poging zijn, voortkomend uit ons eigen ik los van God. Het zou weliswaar liefde lijken, maar er zou een diepte ontbreken die alleen door onze verbondenheid met God kan worden vervuld. We zijn geroepen om lief te hebben vanuit Gods aanwezigheid in ons, en niet vanuit onszelf los van Hem.

Om in deze stroom van liefde te kunnen staan en erin aanwezig te blijven, is dagelijks gebed van wezenlijk belang. In het gebed, waar tijd en stilte een belangrijke rol spelen, openen we ons hart voor de gloed van de heilige Geest, die ons bezielt en ons leidt in de liefde. Het is in de stilte van het gebed dat wij ons - in de genade van de Geest - afstemmen op de wil van God en onszelf laten doordrenken door zijn liefde, zodat wij deze liefde kunnen doorgeven aan de wereld om ons heen.

Alleen door deze innerlijke verbinding met God kunnen wij werkelijk zuiver en oprecht liefhebben, en wordt onze liefde voor de naaste, alsook voor onszelf, een ware weerspiegeling van de liefde die wij van God ontvangen.

Laten we bidden

Goede God,
mogen we diep geworteld zijn in uw liefde,
zodat wij die liefde met volheid kunnen doorgeven
aan de wereld om ons heen.
In Christus, onze broeder en Heer.
Amen.

Geliefde mensen, wanneer je vandaag anderen ontmoet, herinner je dan dat de ware kracht om lief te hebben voortkomt uit je verbondenheid met God. Laat deze diepe liefde je hart vervullen, zodat je liefde voor anderen een bron van vreugde en verdieping wordt.
Een toegewijde vrijdag.
kris


Om mee op weg te gaan

Hecht ik voldoende belang aan mijn verbondenheid met God wanneer ik mijn naaste liefheb?
Door te reflecteren op hoe je liefde voor anderen voortkomt uit je verbondenheid met God, word je bewust van hoe je geloof je dagelijks handelen beïnvloedt.

Krijgt mijn gebed die plaats die nodig is om mij van binnenuit in staat te stellen lief te hebben zoals God liefheeft?
Anders gezegd: Is mijn gebedsleven zodanig geïntegreerd in mijn dagelijks bestaan dat ik toelaat dat het me van binnenuit omvormt en me de kracht en het inzicht geeft om mijn naasten te beminnen op de manier die God voor ogen heeft?

Reacties

  1. Ja ik echt belang om mijn dag te beginnen in gebed ,meditatie en het Woord ontvangen door jullie in "De Dagelijkse Bijbelcitaat !" Als ik kan ook in de week Eucharistie vieren(die luxe hebben wij nog) ! Wàt zou ik doen zonder U Heer !"
    Daardoor krijg ik de genade om écht lief te hebben in vergeving aan anderen en mezelf geven f! Ook mijn fouten inzien !
    Met liefde en een dankbaar hart naar jullie allen toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘Het "eerste grote gebod" van alle eeuwigheid is God lief hebben met geheel ons hart, onze macht, ons verstand en onze sterkte dat is het eerste grote gebod. Maar de “eerste grote waarheid” van alle eeuwigheid is dat God ons met geheel zijn hart, macht, verstand en sterkte liefheeft. Vanuit deze eerste liefde kunnen we leven ontvangen en doorgeven, dank U heer voor uw onvoorwaardelijke liefde voor ieder van ons. Gods zegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten