10 aug - Laurentius

STERVEN OM TE LEVEN
(Bij Joh 12, 24-26)

'Als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft, brengt hij veel vruchten voort.' Dit zegt Jezus ons vandaag.

Daarna voegt Hij eraan toe: 'Wie zich aan zijn leven vastklampt, verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven loslaat, behoudt het voor het eeuwige leven.'

En Hij besluit met: 'Wie Mij dient, moet Mij volgen: waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn, en wie Mij dient, zal door de Vader geëerd worden.'

Drie keer wijst Jezus ons op het hart van ons christen-zijn: het afsterven van een ego dat gericht is op liefdeloze zelfontplooiing. We moeten afstand nemen van een ik dat leeft voor applaus en erkenning. We moeten loskomen van een ik dat zich vastklampt aan zichzelf.

Jezus nodigt ons uit om ons aan Hem te schenken, ons aan Hem toe te vertrouwen. Sterker nog, Hij vraagt ons om ons aan Hem te hechten. Hij verlangt ernaar dat we onze diepste identiteit in Hem zoeken en vinden.

Christus volgen betekent de weg gaan die Hij voor ons heeft bereid. Het is liefdevol luisteren. Het is je leven in zijn handen leggen. Het is kiezen voor God, zodanig dat je innerlijk toestaat dat Christus jouw leven wordt. Het is je openstellen voor de wind van de Geest, de heilige Adem van God, die je zal brengen tot een zuiver verlangen, en je de genade zal schenken van volledige overgave.

Je leven zal slechts één doel hebben: liefde. Ja, liefde, liefde, liefde. Het zal een liefde zijn die geworteld is in de genade van het kruis. Een liefde waarin Christus – in eenheid met ons – zijn verrijzenislied zal zingen als een lofzang op het leven, als een jubelzang voor God, als een onophoudelijk gebed van dienstbaarheid en dankbaarheid.

Laten we bidden

Vader,
wij danken U om de gave van de Geest,
uw heilig vuur dat ons in Christus binnenvoert.
Geef ons de nederigheid
die ons aan Christus doet schenken
zodat Hij door ons heen
kan leven, bidden en werken.
Om deze genade bidden wij,
in zijn naam.
Amen.

Geliefde mensen, vandaag mogen we stilstaan bij de kracht van overgave. Wanneer we loslaten wat ons gevangen houdt, openen we de weg naar een leven vol liefde en vervulling. Durf te kiezen voor het pad dat God voor je heeft uitgestippeld vanuit de Geest die in je waait. Ik wens je het van harte toe.
Genegen, kris


Om mee op weg te gaan

Neem in de loop van de dag eens tijd om na te gaan wat het voor jou persoonlijk betekent je leven los te laten en dit neer te leggen in Gods handen, zodat Hij - in Christus - jouw leven kan zijn.

Kies ik God in elke situatie van mijn leven?

Reacties

  1. Dat is toch mooi: je leven geven. Als ik mijn appartement verlaat en met mijn tijd mezelf durf geven aan onze bewoners in het WZC, dan brengt mij dat vreugde. Hetzelfde als ik straks weer voor het tabernakel neer mag knielen en me aanvlijen bij mijn Heer Jezus, mijmerend over wat Hij mij vandaag zegt over de graankorrel die in de aarde valt. Het is wonder, het is de wet van het leven: je moet sterven om te leven. Heer, ik weet het, soms zoek ik nog mezelf en mijn gemak, maar dit zijn niet mijn beste dagen of uren. Bij U zijn, bij de mensen zijn, luisteren naar U en naar de mensen, dat is voor mij U, Heer Jezus, beminnen. 'Jou beminnen, Jezus, wat een vruchtbaar verlies, al mijn parfums zijn voor Jou zonder keer, ik wil als ik de wereld verlaat, zingen dat ik sterf van liefde', zo zong het Treesje van Lisieux.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil vandaag bidden voor de genade van overgave. Dank voor jullie mooie teksten. Ze zijn waardevol vooral op moeilijke momenten. Mooie dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Kris om dit dagelijks voedsel.
    Ik ken nogal wat mensen die dagelijks je site bezoeken of je dagelijkse mail ontvangen. En al zo vaak heb ik gehoord hoe deze site hun leven, op geloofsvlak, richting geeft. Je doet bijzonder mooi werk.
    Dit mag ook wel eens gezegd worden.
    Chapeau hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten