dinsdag in de 6e paasweek
In de eerste lezing van vandaag lezen we: Om middernacht waren Paulus en Silas aan het bidden en zongen ze lofliederen voor God.
Paulus en Silas hebben voor zich een duidelijke keuze gemaakt. In de gevangenis geworpen, blijven ze vertrouwen op de belofte van de Heer. Zij nemen niet de methode over van hen die hen gefolterd hebben. Ze gaan op hun beurt niet over tot geweld. Zij kiezen voor het stille verzet, in de lijn van de gekruisigde Christus. In de stilte van hun donkere cel vertrouwen zij zich aan God toe, bidden tot Hem, danken Hem omdat ze door hun lijden iets mogen bijdragen tot het heil en het geluk van de wereld.
Wanneer ze dan ook nog beginnen te zingen, verstaan de gevangenen er niets meer van. Dat is vaak zo.
Waarom zingen en juichen christenen eigenlijk?
Wat valt er te zingen in een wereld waar op vele plekken gehaat wordt en onrechtvaardigheid de bovenhand heeft?
Wel, er valt te zingen omdat er een uitweg bestaat uit al het kwaad en omdat het kwaad niet hoeft te overwinnen. Daarom valt er te zingen.
Het wordt tijd nieuwe zangers de wereld in te zenden met het lied van Gods bevrijding op de lippen.
Eigenlijk zouden we moeten zingen alsof het de lust van ons leven is.
De overweging van vandaag is naar woorden 'Bezinningen bij Gods Woord van dag tot dag', door de Norbertijnen van de abdij Postel, uitgegeven bij © Brepols.
Paulus en Silas hebben voor zich een duidelijke keuze gemaakt. In de gevangenis geworpen, blijven ze vertrouwen op de belofte van de Heer. Zij nemen niet de methode over van hen die hen gefolterd hebben. Ze gaan op hun beurt niet over tot geweld. Zij kiezen voor het stille verzet, in de lijn van de gekruisigde Christus. In de stilte van hun donkere cel vertrouwen zij zich aan God toe, bidden tot Hem, danken Hem omdat ze door hun lijden iets mogen bijdragen tot het heil en het geluk van de wereld.
Wanneer ze dan ook nog beginnen te zingen, verstaan de gevangenen er niets meer van. Dat is vaak zo.
Waarom zingen en juichen christenen eigenlijk?
Wat valt er te zingen in een wereld waar op vele plekken gehaat wordt en onrechtvaardigheid de bovenhand heeft?
Wel, er valt te zingen omdat er een uitweg bestaat uit al het kwaad en omdat het kwaad niet hoeft te overwinnen. Daarom valt er te zingen.
Het wordt tijd nieuwe zangers de wereld in te zenden met het lied van Gods bevrijding op de lippen.
Eigenlijk zouden we moeten zingen alsof het de lust van ons leven is.
De overweging van vandaag is naar woorden 'Bezinningen bij Gods Woord van dag tot dag', door de Norbertijnen van de abdij Postel, uitgegeven bij © Brepols.
Als Jezus heengaat, zijn Zijn leerlingen vol droefheid. Dat zijn ook wij, als wij Jezus’ aanwezigheid even niet voelen in moeilijke momenten van ons leven. Toch is het goed dat Jezus soms wat weggaat ook van bij ons. Want dan kan er een dieper verlangen ontstaan in ons hart naar Hem. Zo is het ook in elke relatie. Als geliefden elkaar een tijdje moeten missen, is de band bij het weerzien vaak steviger geworden. Als Jezus Zijn grote Uur binnengaat, is dat het moment waarop de grote Helper klaar staat om Hem af te lossen. Op het kruis geeft Jezus de geest, maar dat is ook al de H. Geest. Als Jezus Zijn laatste adem uitblaast, wordt de wereld daar beter van. De wereld is er beter van geworden dat Jezus hier op aarde rond heeft gewandeld en ons God heeft leren kennen. Als de H. Geest komt, levert Hij ons drie bewijzen: 1° een bewijs van de zonde. Zonde is precies leven zonder God en zonder liefde voor je medemens. Jezus’ kruisdood is daar een illustere illustratie van: Hij wordt gedood omdat men God niet kent en van deze mens Jezus niet houdt. 2° Een bewijs van wat gerechtigheid is. Jezus gaat naar de Vader. Zijn dood die eigenlijk een zonde is die Hem aan wordt gedaan, brengt gerechtigheid. God heeft Hem tot zonde gemaakt om ons te redden (vgl. 2 Kor. 5, 21). Jezus zal door Zijn Vader triomfantelijk worden ontvangen en Zijn verrijzenis is het bewijs dat Hij gerechtig was. 3° Een bewijs van het oordeel. Judas mag dan al in de ban van de Boze zijn en de vorst van de wereld op komst, Jezus zal in Zijn kruisdood deze vorst van de wereld overwinnen. Jezus gehoorzaamt niet aan de vorst van de wereld die de mensen verhindert om God hun Heer te laten zijn. Jezus laat God, God zijn in Zijn leven ten einde toe. En de vorst der duisternis wordt hiermee verslagen. Bang moeten we niet meer zijn. De deuren van de gevangenis springen open, zei de eerste lezing. Ik denk aan kardinaal Frans Van Thuan: 13 jaar eenzame opsluiting in de gevangenis onder het communistisch regime in Vietnam, maar ook hij werd op een dag een vrije man. Net als Paulus zong ook hij in de gevangenis de christelijke gezangen van Credo en Te Deum. En de cipiers en anderen werden er zo door geraakt, dat men hem vrij liet.
BeantwoordenVerwijderenSterke homilie van Pr Daniél ,dank je wel.
Verwijderen" Het wordt tijd nieuwe zangers de wereld in te zenden met het lied van Gods bevrijding op de lippen. Eigenlijk zouden we moeten zingen alsof het de lust van ons leven is."
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Kris.
We zouden elke dag onze dankbaarheid moeten uitzingen om alles wat we in Europa aan het christendom te danken hebben
Inderdaad, en niemand houdt ons tegen om dagelijks een liefdeslied tot God te zingen, zomaar, gratuit...
VerwijderenIk heb U lief met heel mijn hard, met heel mijn ziel
VerwijderenIk heb U lief met al mijn kracht en mijn verstand
Ik heb U lief met heel mijn wezen oh mijn Heer
Ik heb U lief, zo lief....
Het liedje dat ik vaak zing; thuis, in de auto op het werk, in de winkel....gedurende de dag, s'avonds....
Dat moest hart zijn ipv hard��
BeantwoordenVerwijderen