maandag in de 4e paasweek

'Ik ben de goede herder', zegt de Heer.

Jezus is de herder die naar God leidt. Hij brengt zijn schapen naar daar waar hun diepste thuis is: bij God.

Mag Jezus ook voor ons die herder zijn? Want laten we niet te snel denken dat wij volledig in God leven. Allemaal hebben we in ons leven plekjes die vervreemd zijn geraakt van God; plekjes die we, merkwaardig genoeg, soms koesteren. Het zijn 'onze' plekjes, die we niet zomaar willen prijsgeven.

Jezus weet dat, en kent als geen ander onze angst om 'alles' prijs te geven. Hij kent onze angst om helemaal van Hem te zijn, want... ja, dan moeten we gaan liefhebben zoals het evangelie ons voorhoudt, liefhebben zoals Hij het ons heeft voorgedaan, en daar kiezen we niet altijd voor. We zijn angstig onszelf te verliezen, angstig voor het kruis, angstig om die dingen niet meer te kunnen doen die ons oppervlakkig ikje zo nodig heeft.

Laten we onze angsten leggen in de schoot van Jezus, onze herder, opdat Hij ze kan omvormen tot de vrijheid van het evangelie dat ons – met Hem - zal brengen in dat diepe innige ‘ja’ tot de Vader.

kris

Reacties

  1. Petrus en met hem de eerste christenen die uit het Jodendom kwamen, mogen het meemaken dat het heil dat Christus bracht ook het deel wordt van de heidenen. Ook die heidenen die christen werden, ontvangen de H. Geest, net als zij, de Jodenchristenen. In het begin – en soms nu nog – ging die uitstorting van de H. Geest soms gepaard met een glossolalie, een spreken in vreemde talen en een vurige lofprijzing van God. Dat is echter niet het belangrijkste, het belangrijkste is dat die mensen ook gaan leven zoals Jezus in wie ze nu geloven. En Jezus, je zult het ondertussen wel weten, is een Man van 1 min 1. Jezus is de goede herder die Zijn leven geeft voor Zijn kudde. Hij kent de Zijnen en wij allen kennen eigenlijk ook Hem, want Hij draagt onze menselijke natuur. Hij heeft ons aangenomen. Hij brengt ons allen thuis bij de Vader. Dat is onze thuis. Dat was altijd al het thuis van alle mensen, maar we waren verloren gelopen, we dachten soms dat wijzelf God waren of dat God niet bestaat. Niemand heeft ooit God gezien. Zelfs Sint Jan zegt het in zijn proloog 1, 18. Maar het is niet onredelijk in God te geloven, het brengt zelfs een diepe bevrijding en een grote rust. We hebben een Vader die voor ons zorgt. We moeten ons niet alleen voelen. We mogen ons kleine ik verlaten, loslaten en ons werpen in de handen van een oneindige God die niets dan goedheid is en liefde. Zelfs als het lijden ons overvalt, mogen we weten dat Hij er is. Nooit zijn we alleen. Dank U, Jezus, dat U ons dat bracht. Dank U, God, dat U ons Jezus gaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heilig Bloed
    In ons bisdom Brugge vieren we vandaag het feest van het heilig bloed van Jezus. Lezingen zijn: Hebreeënbrief 9, 11-15 en evangelie van Johannes 19, 31-37.
    We kunnen er niet onderuit: er heeft bloed gevloeid om ons de verlossing te brengen. Jezus is er niet in geslaagd met prediking en goeddoen alleen het Koninkrijk te brengen, de mensen terug te krijgen onder Gods liefdesheerschappij. De mens is weerbarstig. Jezus werd naar het kruis verwezen. Maar Zijn bloed verving het oudtestamentisch offer van dieren. Uit Zijn geopend hart zag Johannes bloed en water vloeien. En daar legt hij zeer de nadruk op. In zijn eerste brief zal hij zeggen dat Jezus niet kwam met water alleen, d.w.z. alleen met het doopsel dat Hij van de Doper ontving en waar Hij eigenlijk al al onze zonden droeg. Neen, het moest nog verder: met Zijn bloed aan het kruis. ‘Jezus kwam door water en door bloed’ (1 Joh. 5, 6). In Jezus’ tijd bracht men vaak een todahoffer. Dat was een offer van een dier op het altaar in de tempel. En dat werd gevolgd door een rituele maaltijd met dankzeggingen en zegeningen over brood en beker. Het laatste avondmaal was een Paasmaal, gevolgd door zo’n todahoffer. Een todahoffer werd gebracht om God te danken voor de redding uit een grote nood. Op het laatste avondmaal bracht Jezus zo’n todahoffer uit dank omdat Hij de mensheid uit zonde en dood ging verlossen. Tijdens dat todahoffer stelde Jezus de eucharistie in. Jezus draait de volgorde van de ritus wel om: eerst een ritueel breken van brood en zegenen van de wijn, maar het offer was voor ’s anderendaags, op Goede Vrijdag. En het offerdier zou nu Zijn eigen lichaam worden. Daar op het kruis vloeide het bloed van de Heiland dat ons allen heeft verlost. Dat bloed ontvangen we meer nog dan in de Brugse relikwie in de dagelijkse eucharistie, het souvenir van Zijn liefde, waarin Hijzelf reëel tegenwoordig komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We kunnen de Mis ter ere van het H.Bloed op deze site volgen om 19 u,
      https://www.facebook.com/Begijnhofhalle/videos/570259560278843

      Als het niet lukt kunt u proberen via Google Begijnhof Onze Lieve Vrouw Ter Engelen Halle .

      Verwijderen
  3. Heer, ik geloof dat Gij de Goede Herder zijt. Verlos mij dan ook van de angst die
    verlamt en geef mij de ware vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heer , goede Herder , vol angst ben ik als een zwart schaap die toch door de Herder gedragen wordt als er ---geloof is en vertrouwen ! schenk dit aub !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten