zaterdag in week 7 van de paastijd

We hoorden Jezus zeggen tot Petrus over Johannes: ‘Wanneer Ik wil dat hij in leven blijft totdat Ik kom, is dat niet jouw zaak. Jij moet Mij volgen.’ 

Hier was het niet de zaak van Petrus om te weten wat de verdere weg en opdracht van Johannes zou worden naar de toekomst toe. Petrus moet zich daar, naar het woord van de Heer, niet druk om maken. Het enige wat hij moet doen is zelf Jezus volgen.

Ik denk dat vele ouders in deze valkuil terecht komen. Vanuit een goed bedoelde zorg voor hun kinderen hebben ze dikwijls een droom voor zoon- of dochterlief. In het beste geval wordt er samen nagegaan en beslist welke studierichting zij het beste kunnen volgen, zodat ze daarna dat werk kunnen verrichten dat hen ligt en dat ze aankunnen. Versta me niet verkeerd, daar is natuurlijk niets mis mee.

Maar gaan ouders ook het gesprek aan met hun dochter of zoon wat de wil van God zou kunnen zijn in hun leven? Het gesprek van de studiekeuze moet natuurlijk ook gebeuren, maar het gesprek over God ook. En het gesprek over de studiekeuze kan zelfs in het licht van het gesprek met God gebeuren. Je kan namelijk ook een studiekeuze aangaan vanuit het besef dat God wat wil met je leven. Maar daarvoor moet je dus de vraag naar wat Gods wil kan zijn in je leven betrekken in je studiekeuze.

Niet dat ouders moeten bepalen wat God wil voor hun kind (daar waarschuwt Jezus vandaag juist voor), maar ouders hebben, mijn inziens, wel de opdracht, en de roeping, het kind aan te zetten na te denken over Gods wil in zijn of haar leven, en wel zo dat de kinderen, de pubers, de jongvolwassenen, deze vraag met regelmaat ‘voorleggen’ aan God; in gebed, in de uitdrukkelijke vraag hier met de tijd duidelijkheid in te krijgen.

Morgen is het hoogfeest van Pinksteren. We gaan gedenken en vieren hoe de Geest neerdaalde op Maria en de leerlingen. De Heilige Geest, die niet enkel beloofd was, maar die ze ook broodnodig hadden.

Dit laatste is iets van alle tijden. Wie de Geest mist, mist Gods trein. Laten we dàt onze jongeren vandaag bijzonder toewensen: dat ze ontvangers en dragers mogen zijn van de Geest.

Mogen ouders oog en hart hebben voor dit aspect binnen de opvoeding naar hun kinderen toe. Het is van zo’n fundamenteel belang.

Een mooie zaterdag,

kris

Reacties

  1. Zo is dat Kris !
    Onze kinderen aanmoedigen om Zijn Weg te volgen ! Vandaag mag ik het H. Vormsel van mijn eerste (van de 7) achterkleinzoon beleven Daniël (genoemd naar mijn overleden man)!
    Opgroeiend in een oprecht christelijk gezin !
    Daarom ben ik vreugdevol en dankbaar !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PROFICIAT VORMELING EN GROOT-OMA ! en heel de familie !

      Verwijderen
    2. gefeliciteerd Jacqueline met deze grote rijkdom. bidden wij voor Daniël.

      Verwijderen
  2. Blij om te horen dat er nog echt christelijke gezinnen bestaan. De ervaring met doopsel- eerste communie- en vormselcatechese is dikwijls dat niet enkel de kinderen "van niets meer weten" zoals we dat zeggen, maar dat ook de ouders "van niets meer weten". En toch... deze week ontmoette ik een 13-jarige die door het lezen van een boek "over de waterdoop" zich met overtuiging heeft laten dopen. En meerdere keren in de loop van een jaar laten tieners tieners en jongvolwassenen zich dopen. Hoewel het ook geen massa is natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten