25 maart - Aankondiging van de Heer

God bezocht Maria via zijn engel. Wat een gebeuren! En dan nog wel met de aankondiging dat zij de Zoon van de Allerhoogste zou dragen. Onvoorstelbaar, maar waar. Eerst was er schrik, huivering, vragen, maar uiteindelijk zei Maria wel 'ja' tot de engel, wat een heus scharnierpunt zal worden in de geschiedenis.

Hoe komt het dat Maria 'ja' zei? Wel, we kunnen dan samenvatten in de woorden: 'Als God er is voor mij, dan ben ik er voor Hem.' Wederkerige liefde noemt men dat. Liefde roept op tot liefde. Liefde wekt liefde.

Ook al zijn wij biologisch niet uitgekozen, zoals het bij Maria wel het geval was, om Jezus te dragen en te baren, in wezen zijn we wel uitgenodigd tot hetzelfde 'ja'. God komt niet anders tot ons dan Hij tot Maria is gekomen. In zekere zin vraagt God ook aan ons: 'Ben je bereid de Heer te dragen, en te baren voor de mensheid?'

God kiest ieder van ons, Hij kiest u, Hij kiest mij, en spreekt ieder aan bij onze naam, heel persoonlijk, zeer gericht. Hij doet dat niet zo eens een keer, Hij doet dat dagelijks, voortdurend, als een gebed, of een liefde, zonder ophouden. God vraagt. Hij roept. Hij appelleert. Hij spoort ons aan tot een persoonlijke keuze.

Misschien is er in eerste instantie ook die angst, de huivering, de vragen. Dat weet God ook, Hij weet het meer dan we het zelf weten. Maar God vraagt nooit wat onze krachten te boven zouden gaan.

Van belang is ons gebed te plaatsen in het tedere waaien van de heilige Geest.  'Ja' zeggen tot God is geen krachtpatserij van een individu los van God. 'Ja' zeggen tot God is gaan staan in het zachte vuur van de Geest die God in ons legt. Het is het diepe verlangen naar God, als vrucht van de inwoning van de Geest, toelaten, dit verlangen koesteren, het laten groeien, om het tot stuwing te laten zijn in onze overgave aan God.

In de overgave zullen we Gods kracht ontvangen geheel 'ja' te kunnen zeggen aan Hem. Jezus, door God gelegd in ons hart, zal ons in zijn eigen ja-woord trekken opdat ons ja-woord zal gebeuren vanuit zijn ja-woord tot de Vader. Ons 'ja' zal gebeuren in Jezus' naam, vervuld van zijn liefde tot God en de mensheid.

Lieve mensen, als de wereld naar iets dorst heeft, is het naar mensen die 'ja' zeggen; 'ja' tot God.

Moge de heilige Geest neerdalen in ons gebedsleven, moge Hij ons hele zijn vervullen met Gods liefde, opdat we, staande in het ja-woord van de Zoon, instrumenten mogen worden van Gods goedheid voor de mensheid.

Ja, laat ons bidden...

kris

Reacties

  1. Mijn persoonlijke mening is dat er in de Kerk niemand wordt uitgesloten.
    Paus Franciscus is hierin zeer mild.
    Niet oordelen is zeer ok. Dat wil niet zeggen dat we alles goedkeuren.
    Racisme en discriminatie keuren wij ook niet goed
    Pedofilie keuren wij ook af. enz enz enz
    Is dat oordelen??? nee
    Zie boek Wijsheid 14, 26 over verwisseling van geslacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. akkoord ! wij mogen de daad afkeuren (zonde) nooit de mens .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij, zowel goedwillende burgers als de kerk als instituut, hebben het al eeuwen moeilijk met sexualiteit. zo erg dat het beleven van sexualiteit teruggebracht werd tot iets puur functioneels: het diende ter voortplanting en daar moest het bij blijven. maar iedereen die ooit van een ander mens heeft gehouden met heel zijn hart weet dat sexualiteit veel meer is dan dat. dat het delen is en opgaan in de ander en het uitwisselen van woordloze genegenheid. maar die werkelijk lief heeft weet ook wat sexualiteit nĂ­et moet zijn: geen lustbevrediging, geen bezitsdrang, geen perversie.
    laten we als mensen die het hart van Christus volgen geen oordeel hebben over de geaardheid der geliefden maar slechts over de zuiverheid van de liefde waarmee zij elkaar bejegenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve mensen,
    ik weet dat het delicaat is, maar ik zou toch graag tot iets oproepen.
    De voorbije dagen wordt er heel wat gediscussieerd op deze blog naar aanleiding van de uitspraak van Rome vorige week inzake homo's en lesbiennes versus inzegening wat hun relatie betreft. Dergelijke discussies vind ik persoonlijk zeer boeiend, maar heel eerlijk: ik stel me de vraag of deze pagina het juiste medium is om dit gesprek blogmatig te voeren. Op deze blog zie je fysiek geen mensen, geen mimiek, geen blik. Je kan de ander niet bevragen, je kan je zelf niet verduidelijken,... En dan krijg je uitspraken die tegenover anderen komen te staan waardoor mensen zich 'gekwetst' of veroordeeld voelen, wat niet hoeft.
    Dat is een van de redenen dat ik me persoonlijk ook niet moei in dergelijke discussies. Het ware beter dat jullie eens afspreken om onder elkaar daarover het 'goede gesprek' te kunnen voeren... Wat natuurlijk niet altijd mogelijk is, of wenselijk.
    Ik denk dat het goed is dat we het op deze blog bij de lezingen houden, en de commentaren of reacties die mensen daarop geven. Natuurlijk kunnen (en dat is zelfs goed) de lezingen aanleiding geven tot zeer actuele onderwerpen; thema's die zeker ook hier mogen verwoord worden.
    Maar laat ons de polemiek vermijden die hier soms op deze blog aanwezig is. Want ik weet van mensen die daarvoor afhaken... en da's toch jammer.
    Ik wil naar niemand m'n vinger opsteken. Zie het als een warme goedbedoelde oproep.
    Met een hartelijke groet, kris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verlang elke dag naar uw woord Kris.
    Merkwaardig en zo nabij.
    Waar jij die mooie inspiratie vandaan haalt : proficiat.
    Ik geloof, maar jij doet het in Woord en Daad.
    Ik zou dat ook willen kunnen!
    Zo beGeesterd, heilig.
    Luc

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ook graag deze discussie afsluiten.
    Ik denk dat ik misschien een beetje te gekwetst ben.
    Ik was zo blij dat Mgr Bonny het opnam voor die groep. Ik had het gevoel dat ma haar gebed verhoord was.
    Die uitspraak kwam voor mij op een heel ongelukkige dag.
    Het is nooit mijn bedoeling geweest om ook maar iemand te kwetsen.
    Ik kijk elke dag uit naar het Dagelijks Bijbelcitaat.
    Dat is voor mij genieten.
    En hierbij is het hele onderwerp afgesloten.
    Vrede en alle goeds
    Ria



    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik had gisteren nog een oproep gedaan dat iedereen vrij is om zijn mening te geven in alle respect. Dat blijkt nu niet in goede aarde te vallen. Jammer!!!!!!
    Zo moet ik mij onthouden van alle commentaar.
    Maar wees gerust: valse redeneringen die misleidend zijn zal ik ontmaskeren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten