zaterdag in week 5 van de veertigdagentijd

Morgen is het Palmzondag. We staan voor de Goede Week. Doorheen de lezingen zullen we woorden aangeboden krijgen, die ons, doorheen het gebeuren van voetwassing en passie, zullen voorbereiden op het grote feest van Pasen; de opstanding van de Heer.

Door de vier russen, die nu al een meer dan een jaar in ons land verblijven, zullen we het ook dit jaar niet vieren in een kerkgebouw. Noodgedwongen zullen we aan hartliturgie moeten doen. Eventueel volgend op een of andere streamingdienst, maar toch zal het vooral een gebeuren worden van het hart. Wat niet minder hoeft te zijn dan een liturgische viering in een kerkgebouw in lijfelijke gemeenschap met velen. Het kan armer overkomen, maar in wezen hoeft het dat niet te zijn. Uiteindelijk is een liturgische viering in een kerkgebouw ook een gebeuren dat z’n ingang moet vinden in ons hart, in heel ons lijf, opdat we er persoonlijk en als gemeenschap totaal doordrongen van zouden geraken, met de bedoeling te groeien in Gods liefde.

Vandaag lezen we dat Jezus het gesprek met de Joden niet meer aanging. Alles was zowat gezegd. Hij zocht de stilte op, Hij trok naar ‘de omgeving van de woestijn’, zo staat er. In Efraïm verbleef Hij samen met z’n leerlingen. Ter voorbereiding van wat komen zou…

Ik wil u uitnodigen, geliefde mensen, de komende week, de lezingen die de liturgie ons aanbiedt, echt diep ter harte te nemen, eventueel volgend via streaming. Opdat het een genadevolle week zou worden; voor uzelf, uw geliefden, de Kerk en de wereld.

Ga deze dagen voor Pasen, nog even mét Jezus, naar de ‘de omgeving van de woestijn’; naar de stilte, uw stilte, die heilige plek diep in uzelf waar God zich openbaart, om je naar Hem te keren, om je in Hem te begeven, om van Hem te ontvangen.

Heel graag wens ik ieder van u een gezegende en genadevolle Goede Week toe.

kris

Reacties

  1. De tekst uit de eerste lezing komt uit de hoofdstukken 36 en 37 van Ezechiël, waar hij de hereniging van Israël aankondigt. Door zijn zonden heeft Israël Gods heilige naam ontwijd. Ze zijn nu ook weggevoerd in ballingschap zodat Gods naam nog meer ontheiligd is, want nu lachen de omwonende volken Israël uit. Toch zal God hen terugvoeren naar hun land en juist zo zal Hij Zijn heilige naam weer heiligen. Deze hoofdstukken 36 en 37 van Ezechiël liggen ook aan de basis van de eerste bede van het Onze Vader: ‘Uw naam worde geheiligd’. Dit betekent: ‘God, maak uw naam weer groot, zorg dat wij weer uw volk mogen zijn en Gij onze God’. Kajafas begrijpt ook heel goed dat Jezus een gevaar is. Wat Hij tot stand brengt onder het volk, kan door de bezettende Romeinen verkeerd begrepen worden. Dan zou Rome hen weg kunnen vagen. Maar Kajafas zegt dat het beter is dat één mens sterft voor het volk dan dat het hele volk ten onder gaat. Dat is een profetie, zegt de evangelist. En inderdaad, heel Jezus’ openbaar leven was een poging om het volk weer onder de heerschappij van God te brengen. Dat is niet gelukt. Nu zal Jezus, heel vrij en in totale zelfgave, zich prijs laten geven aan de kruisdood en daar op het kruis zal Hij in Zijn uitgestrekte armen alle mensen verzamelen en hen tot God terugbrengen. Zo zal Hij Gods heilige naam heiligen en zo zal hij heel de mensheid redden. Neen, de mensen zullen niet ten onder gaan, zoals Kajafas het vreesde. In ons aller plaats zal Jezus zich geven aan God en alle mensen in Hem weer onder één hoofd brengen, in Gods liefde. Zo zal Hij de wil van God die sinds alle eeuwigheid vaststond in de hemel, in het wezen van God, ook op aarde werkelijkheid laten worden: Gods wil zal geschieden. ‘Zal Hij niet naar het feest komen?’ vragen de mensen zich af. Morgen gaan we horen hoe Hij komt, gezeten op een ezeltje, als een nederige dienaar van God, om alle mensen weer onder de heerschappij van God te brengen: onder één hoofd, zoals de brief aan de Efeziërs het zegt in 1, 10.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jezus moest uit de weg worden geruimd omdat Hij bepaalde uitspraken had gedaan. Nog thans heeft Hij de Waarheid gezegd. Dit gebeurt ook in onze tijd. Iemand die pro-life is kan zijn werk als genecoloog ook verliezen. Ik verdedig de rechten van het kind: 'elk kind heeft het recht op een vader en een moeder'
    Het evangelie vindt zijn toepassing in het dagelijks leven. Het geloof zonder daden is inderdaad dood. We houden ons aan de uitleg van het evangelie. Maar het evangelie heeft zijn weerslag in het leven van elke mens. Zo niet is het zinloos gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen,

    Ik neem dat je virussen bedoeld en niet vier russen....? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik dacht ook: wat hebben die vier russen hier gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar hingen we witte vlaggen uit onze ramen ter ondersteuning van de zorgsector. Deze avond zullen her en der Belgische vlaggen buiten hangen ter ondersteuning vd rode duivels.
    Morgen hang ik een groene doek buiten met groene takken om Jezus in mijn straat en appartementsgebouw welkom te heten. Ik bid dat ik standvastig mag zijn en de weg helemaal mag gaan zoals Maria en niet zoals vele anderen nog voor de week uit is roep" aan het kruis met Hem".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proficiat met je palmzondaginitiatief. Wij roepen morgen de buren weer naar buiten (coronaveilig) om samen te zingen en elkaar zodoende een hart onder de riem te steken. Ook met Pasen zullen we zingen.

      Verwijderen

Een reactie posten