Palmzondag

Vandaag, op Palmzondag, lezen we het hele passieverhaal van Jezus. We horen hoe Hij waardig zijn geest gaf als Koning. Uit liefde voor ieder van ons is Hij deze weg gegaan. Al wat wij dragen van kwaad nam Hij daar op het kruis in zich op, om door dit totale offer ons de volle redding te schenken met Pasen.

Maar voor dit gebeuren zich voltrok, leidde Hem een kleine ezel naar Jeruzalem, de stad waar het offer zich zal voltrekken. Men rolde mooie stoffen voor Hem uit, men juichte Hem toe met zang en groene takken. Het moet Hem zeker hebben ontroerd. Maar... Hij weende ook. Hij wist immers hoe weinig er Hem écht zouden volgen op zijn liefdesweg. Waar waren al deze mensen wanneer Hij daar hing op het kruis...

Waar staan wij in het passieverhaal?
Zijn wij bereid met Hem mee te gaan?

kris

Reacties

  1. In de intentie ben ik bereid. Ik het werkelijk doen ben ik lauw.
    Wat ik wil doe ik niet, wat ik doe wil ik niet.
    Heer, ontferm U.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er zijn nog nooit zo veel christenen vervolgd geworden dan in deze tijd. Zie lijst christenvervolgingen Open Doors. Noord Korea staat op nr 1. Vergeet ook niet beste Belgen dat Koning Baudewijn één dag geen koning wou zijn wanneer de abortuswet werd goedgekeurd. Zijn christelijk geweten knaagde in hart en ziel. Zijn keel kropte dicht. Hoelang moet dit alles nog duren??? En we gaan maar door of er niets aan de hand is. Het zou mij niet verwonderen als God wil ingrijpen. Maar ik laat mijn zaak over aan Hem die rechtvaardig oordeelt. Ik ben dus ook voorstander van de vrije meningsuiting en ik wil niet dat aan mensen het zwijgen wordt opgelegd. Dank u.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem van 8:17,
      ik vermoed dat u boos bent, en dat u het gevoel hebt dat u het zwijgen is opgelegd eerder deze week op de blog. Wel, ik kan u zeggen: ik ken Kris persoonlijk zeer goed, en weet (meer: ik ben er van overtuigd) dat vrije meningsuiting bij hem 'heilig' is, bij wijze van spreken. Alleen heeft hij in alle voorzichtigheid opgeroepen om een zekere polarisatie op deze blogpagina te vermijden, en het bij de 'Lezingen van de dag' te houden. Daar is toch niets fout mee?

      Verwijderen
    2. Als de lezingen ons niet brengen bij het concrete van de dag, ook waar verschillende meningen zijn, baat het ons niets en blijft alles bij vrome praat dat een bepaald sfeertje oproept. Zolang alles maar in een serene sfeer verloopt natuurlijk.

      Verwijderen
    3. dank u wel, mijnheer anoniem, om het evangelie te vertalen in deze tijd van Palmzondag. Ik ben ook voorstander van de vrije meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Dank u wel voor uw moedig reactie.

      Verwijderen
  3. Jezus, door Uw lijden werd U mijn broeder en lotgenoot in het leven dat zo vol is van pijn en verdriet. Ondanks Uw pijn blijf U mij ten volle zien en liefhebben. Heer geef mij de kracht om U hierin na te volgen: dat ik mijn medemens mag zien en liefhebben, ondanks mijn eigen pijn en verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het evangelie is vertaald naar deze tijd. Jezus onthaald als Koning op Palmzondag. Koning Baudewijn die één dag geen koning wou zijn. Bij deze beantwoord ik uw oproep om bij het evangelie te blijven. Dank u voor het respect voor de vrije meningsuiting en vrijheid van godsdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de 10 geboden dienen wij steeds in ons hart te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker juist, mijnheer anoniem,
      boek Deuteronomium 6, 6 : De geboden die ik u heden voorschrijf moet ge in uw hart prenten. Ge moet er met uw kinderen telkens opnieuw over spreken .....

      Verwijderen

Een reactie posten